Muumit ja suuri tunnetulva : Muumilaakson tarinoissa esiintyviä tunteiden juonirakenteita sekä leikki-ikäisten lasten tunteita käsitteleviä teemoja
Heidi Mäkelä (2014). Muumit ja suuri tunnetulva: Muumilaakson tarinoissa esiintyviä tunteiden juonirakenteita sekä leikki-ikäisten lasten tunteita käsitteleviä teemoja. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, Terveyskasvatuksen pro gradu – tutkielma, 85s., 3 liitettä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Muumilaakson tarinoissa esiintyvien tunteiden juonirakenteita sekä leikki-ikäisten lasten tunteita käsitteleviä teemoja. Tutkimukseen valittiin sarjan 101:stä Suomessa esitetystä jaksosta 10 jaksoa. Aineistoon valitut jaksot sisälsivät tutkijan mukaan useita voimakkaita ja erilaisia henkilöhahmojen perustunteiden ilmaisuja. Tunteiden ilmaisua tulkittiin niin kasvojen ilmeistä, elekielestä, toimintamallista kuin puhutusta tekstistä. Tutkittavat tunteet rajattiin neljään perustunteeseen: iloon, suruun, vihaan ja pelkoon. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja menetelmänä oli kertomusten juonirakenneanalyysi.
Aineistosta löydettiin kolme erilaista juonirakennetta; mielihyvästä mielihyvään, mielipahasta mielihyvään sekä mielihyvästä mielipahaan. Suurin osa valituista jaksoista alkoi ja loppui mielihyvään, mutta muutamat jaksot alkoivat tai loppuivat mielipahaan. Lasten tunteita käsitteleviä teemoja löytyi aineistosta lukuisia. Tutkimuksessa tarkasteltiin ainoastaan lasten tunnistamia perustunteita: ilo, suru, viha ja pelko. Ilon tunteita nostattivat negatiivisen tunteen poistuminen, tavoitteen saavuttaminen, tärkeän henkilön tai asian paluu erossa olon jälkeen sekä spontaanit, odottamattomat hetket ja tilanteet. Surua aiheuttivat lähes aina jonkun ihmisen, asian tai ilmiön menettäminen, pettymykset ja yksinäisyys. Vihan tunnetta ilmeni harmin aiheuttamisesta itselle tai toiselle joko fyysisesti tai psyykkisesti, tavoitteen estämisestä ja kokemuksesta tulla kohdelluksi epäansaitulla tavalla. Pelon tunnetta herättivät lukuisat asiat, kuten mielikuvitusolennot, eron ja kuoleman pelko, eläimet, vangitseminen, vieraat henkilöt, asiat ja paikat sekä fyysiset olosuhteet kuten pimeys, kovat äänet ja korkeat paikat.
Tässä tutkimuksessa tarkastellut jaksot esittävät Muumilaakson tarinoissa esiintyvän monenlaisia tunteita johtuen erilaisista tilanteista. Jaksot eivät kuitenkaan ole samanlaisia vaan tunteiden määrä ja laatu vaihtelevat jaksokohtaisesti. Sisältämällä laajan tunnekirjon Muumisarjat tarjoavat lapselle mahdollisuuden tutustua ja käsitellä erilaisia tunteita.
...
Heidi Mäkelä (2014). Moomins and The Great Flood of Emotions: Emotional Storylines and Themes Processing Childrens’ Emotions in Moomin Stories. Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis, 85 pp.. 3 appendicies.
The purpose of this master’s thesis was to examine emotional storylines of Moomin stories and themes processing children’s emotions in Moomin stories. The material included 10 episodes out of 101 episodes shown in Finland. Chosen episodes included, according the researcher, several strong and different expressions of basic emotions expressed by characters. Emotions of characters were examined by facial expressions, expressive behavior, form of activity and spoken language. Examined emotions were limited in four basic emotions: joy, anger, sadness and fear. The research was based on qualitative research and as a method storyline analyses was used.
In the material three different storylines were found; from delight to delight, from malaise to delight and from delight to malaise. Most of the episodes began and finished with delight climate, but some of the episodes began and finished with malaise. In the material several different themes, which processed children’s emotions, were found. The research processed only basic emotions, which children could recognize: joy, sadness, anger and fear. Joy was expressed as a byproduct after clearing a negative emotion, achieving one’s goal, having someone or something back after a separation or as a byproduct of a spontaneous moment. Sadness occurred when losing a person, a case or a phenomenon, when facing a disappointment and when being lonely. Anger was expressed when somebody caused physical or psychological harm to oneself or someone that one cares for, when one’s goal was blocked or when one felt to be treated by undeserved way. Fear was appeared by several themes, such as, imaginary creatures, fear of death and separation, animals, capture, strange persons, things and places as well as physical conditions as darkness, loud voices and high places.
The episodes examined in this research show that Moomin stories depict a variety of emotions resulting from different situations. The episodes are not, however, similar to each other, but the quantity and quality of emotions varies between episodes. By including a vast variety of emotions, Moomin stories offer a child the possibility to recognize and handle different emotions.
...
Alternative title
Muumilaakson tarinoissa esiintyviä tunteiden juonirakenteita sekä leikki-ikäisten lasten tunteita käsitteleviä teemojaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Myönteinen vanhemmuus leikki-ikäisten lasten arjessa
Heikkilä, Jonna (2013) -
Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin
Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ... -
Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä lasten tunteiden säätelytaitojen kehittymisestä : käytäntöön integroitu koulutus ammatillisen kehittymisen tukena
Koivuniemi, Marika; Kinnunen, Susanna; Mänty, Kristiina; Järvenoja, Hanna; Näykki, Piia (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Lapset tarvitsevat aikuisen tukea oppiakseen säätelemään tunteitaan. Jotta varhaiskasvatuksen ammattilainen voi tarjota lapsille monipuolista ja sensitiivistä tunteiden säätelyn tukea osana pedagogista toimintaa, häneltä ... -
The child's play world at home and the mother's role in the play
Ugaste, Aino (University of Jyväskylä, 2005)Aino Ugaste selvitti väitöstutkimuksessaan lapsen leikkimaailmaa kotona, äidin käsityksiä lapsen leikistä ja kehityksestä sekä äidin roolista lapsen jokapäiväisessä elämässä ja leikeissä. Ugaste tutki, leikkivätkö lapset ...