Digitaalisten yrityslompakoiden potentiaalisimmat ansaintamallit asiakasorganisaatioiden näkökulmasta
Authors
Date
2024Copyright
© The Author(s)
Organisaatioiden nopean digitalisoitumisen myötä on tarve ekosysteemille, joka tukee saumatonta ja turvallista tiedonvaihtoa toimijoiden välillä, missä keskeistä on luotettava digitaalinen identiteetti ja sen hallinta. Nykyisissä identiteetinhallintajärjestelmissä yksi taho on vastuussa identiteettitietojen hallinnasta, lisäten riskiä muun muassa tietomurtoihin. Itsehallittava identiteetti on uusi lähestymistapa digitaalisen identiteetinhallintaan, jossa yksilön identiteettitiedot on tallennettu digitaaliseen lompakkoon, mahdollistaen niiden hallinnan ja jakamisen turvallisesti ilman kolmatta osapuolta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat itsehallittavaan identiteettiin perustuvien digitaalisten yrityslompakoiden potentiaalisimmat ansaintamallit asiakasorganisaatioiden näkökulmasta. Asiakasorganisaatiolla tarkoitetaan yrityslompakon mahdollista haltijaa. Ansaintamalleja tarkasteltiin eKuitin ja Kumppanin luotettavuuden käyttötapausten avulla. eKuitti on digitaalinen rakenteisessa muodossa oleva kuitti, kun taas Kumppanin luotettavuus on prosessi, jolla yritykset voivat varmentaa liikekumppaneidensa laillisuuden. Osana tutkimusta toteutettiin narratiivinen kirjallisuuskatsaus, joka käsitteli digitaalisen identiteetinhallintaa, itsehallittavaa identiteettiä ja sen markkinapotentiaalia sekä digitaalisten palveluiden hinnoittelua. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin monimenetelmätutkimuksena yhdistäen kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusote. Kvalitatiivinen aineisto kerättiin seitsemällä puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jossa hyödynnettiin myös teoriaohjaavaa lähestymistapaa. Kvantitatiivinen aineisto kerättiin kyselytutkimuksella, johon vastasi 54 yrityksen edustajaa. Kyselyaineisto analysoitiin kuvailevalla tilastoanalyysillä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että digitaalisilla yrityslompakoilla tulee olemaan useita ansaintamalleja, joiden potentiaali vaihtelee yrityskohtaisesti. Yrityslompakoiden potentiaalisimmat ansaintamallit ovat freemium ja tilausmaksu. Lisäksi mahdollisia ovat toiminnallisuuksiin tai käsiteltyihin todisteisiin perustuva käyttöön perustuva hinnoittelu, kustomoitu hinnoittelu sekä suora rahastus, jolloin maksetaan yrityslompakkoon myönnetystä todisteesta sen myöntäjälle. Tutkimuksen tulokset tarjoavat uutta tietoa digitaalisten yrityslompakoiden ansaintamalleista ja tukevat aiempaa tutkimusta digitaalisten palveluiden hinnoittelusta. Lisäksi tulokset tarjoavat perustan taloudellisesti kestävien ja markkinoilla menestyvien yrityslompakoiden kehittämiselle.
...
With the rapid digitalization of organizations, there is a growing need for an ecosystem that supports seamless and secure exchange of information between actors, where a trusted digital identity and its management is essential. Current identity management models are based on solutions where one party is responsible for managing identity data, increasing the risk of data breaches, among other things. Self-sovereign identity is a new approach to digital identity management where individual's digital identity is stored in a digital wallet, allowing identity-related information to be managed and shared securely without a centralized third party. The aim of this Master’s thesis was to identify the most potential revenue models for digital enterprise wallets based on self-sovereign identity from the perspective of client organizations. Client organization refers to the potential holder of an enterprise wallet. The revenue models were examined using eReceipt and Know your Business use cases. eReceipt provides receipt information in a digital structured format, while Know your Business is a process for companies to verify the legitimacy of their business partners. As part of the research, a narrative literature review was conducted on digital identity management, self-sovereign identity, and its market potential, and pricing of digital services. The empirical part of the study was conducted as a mixed method study, combining both qualitative and quantitative research methods. The qualitative data was collected through seven semi-structured thematic interviews, which were analyzed using a data-driven content analysis approach, including a theory-based approach. Quantitative data was collected through a questionnaire survey, to which 54 company representatives responded. The quantitative data was analyzed using descriptive statistical analysis. The results of the study found that digital enterprise wallets will have several revenue models with varying potential from one company to another. The most potential revenue models for enterprise wallets are freemium and subscription. Other potential options include usage-based pricing based on functionality or processed credentials, customized pricing and direct monetization, where the issuer is paid for the credential issued to the wallet. The results of the study provide new insights into the revenue models of the digital enterprise wallets and support previous research on the pricing of digital services. In addition, the results provide a basis for the development of financially sustainable wallets that will be successful in the market.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Digitaalisen yrityslompakon ansaintamallit erikokoisten asiakasyritysten näkökulmasta
Ala-Huikku, Annika (2024)According to the new legislation by the European Union, digital wallets will be implemented across the EU by the end of 2026. Digital wallet is a program that is used for storing and managing user’s digital identity. ... -
Digitaalisten markkinointityökalujen käyttöönotto ja hyödyntäminen pk-yrityksissä
Lähteinen, Joni (2024)Digitalisaatio on muokannut merkittävästi ihmisten toimintaa, markkinointia ja sitä kautta pk-yritysten liiketoimintaympäristöä. Pysyäkseen kilpailukykyisenä tulee markkinointisuunnitelmaan sisällyttää perinteisen markkinoinnin ... -
The use of digital analytics for measuring and optimizing digital marketing performance
Järvinen, Joel (University of Jyväskylä, 2016)Demonstrating the monetary outcomes of marketing is no longer considered a virtue but a necessity by the top management. Marketers are increasingly held accountable for their actions, yet most marketers struggle in their ... -
Mobiilisovellusten ansaintamallit ja niihin liittyvät kehityssuunnat mobiilisovellusmarkkinoilla
Hänninen, Jesse (2017)Uudenlaisten mobiililaitteiden, esimerkiksi älypuhelinten, yleistymisen myötä myös mobiilisovellusmarkkinat ovat kasvava ala. Tämä kirjallisuuskatsaus käsittelee kaupallisten mobiilisovellusten ansaintamalleja ja niihin ... -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014)