Opettajuus koulun aloitusvaiheessa suhteessa peruskoulun ensimmäisen luokan oppilaisiin
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten opettajuus näkyy käytännössä opettajan toiminnassa suhteessa perusopetuksen ensimmäisen luokan oppilaisiin. Koulun aloitusvaiheen opettajan opettajuutta tutkimme havainnoimalla ja analysoimalla opettajan toimintaa ja puhetta hänen toimiessaan oppilaiden kanssa kasvatusinstituution kontekstissa.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus ja metodologiselta tarkastelutavaltaan etnografinen. Tutkimuksessa käytimme aineistoa, jonka keräsimme osana SchoolTrace-hanketta. Aineisto koostui kymmenestä havainnointipäivästä ja aineisto kerättiin koulun aloitusvaiheessa elokuun ja syyskuun 2023 aikana. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus osoitti, että opettajuuteen sisältyi ohjeiden antaminen, huolehtiminen ja palautteen antaminen. Ohjeiden antaminen näkyi oppiaineiden opettamisena, koulun tapojen opettamisena, koululaisena toimimisen taitojen opettamisena, koulutehtävien ohjeistamisena ja rajojen asettamisena. Lisäksi opettajuus jäsentyi lohduttamisen, riskien ennakoimisen ja varmistamisen kautta. Opettajuuteen liittyi myös myönteisen palautteen antaminen ja kannustaminen.
Johtopäätöksenä voi todeta, että opettajuuden määrittely on moninaista koulun aloitusvaiheessa uusien oppilaiden kanssa ja opettaja ei pelkästään opeta akateemisia aineita vaan opettajuuteen kuuluu myös ohjeiden ja palautteen antamista sekä oppilaista huolehtimista. Opettaja valmistaa oppilaita toimimaan koulussa instituution toivomalla tavalla.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan antama palaute ja sen taustalla vaikuttava opettajan stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla
Lukinmaa, Meeri; Mulari, Hanna (2021)Pro gradu tutkielmassamme ‘Opettajan antama palaute ja taustalla vaikuttava stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla’ tarkastellaan vähän, keskimääräisesti ja paljon stressaantuneiden opettajien antamaa suullista palautetta ... -
Ensimmäisen luokan oppilaiden ajatuksia empatiasta ja alkuopettajien näkemyksiä empatiakasvatuksesta
Heiska, Veera; Soikkeli, Mari (2020)Empatian ja yleisesti tunnetaitojen merkitys on tiedostettu aiemmin, mutta niitä on vasta hiljattain tuotu näkyvämmin esiin koulukontekstissa ja yleisessä keskustelussa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ... -
Viisivuotiaiden kognitiiviset kyvyt ensimmäisen luokan syksyn matemaattisten taitojen ennustajina
Ikkelä-Koski, Tuulia (2003) -
"Onks tää susta hyvä komppi?" : ensimmäisen luokan sosiaalisten taitojen vahvistaminen musiikkikasvatuksen kautta
Lepistö, Elina (2017)Tutkimukseni tavoitteena on tutkia sitä, millaiset ovat ensimmäisen luokan oppilaiden sosiaaliset taidot. Lisäksi tutkin myös, mitä sosiaalisia taitoja alkuopetuksen musiikkikasvatuksen toimintatavat vahvistavat. Tutkimukseni ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.