Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTikka, Elina
dc.date.accessioned2024-05-02T05:07:25Z
dc.date.available2024-05-02T05:07:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94609
dc.description.abstractLuokan työrauhaa häiritsevät tekijät ovat lisääntyneet kouluissa, ja ne koskettavat useita oppilaita ja opettajia päivittäin. Työrauha on edellytys opettajien jaksamiselle, ja sen tukeminen on tärkeää, koska se luo perustan niin oppimiselle kuin opettamisellekin. Luokan työrauhan ylläpitäminen haastaa opettajien ammatillista minäpystyvyyttä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokan työrauhaan suunnattu koulutus ja interventio ovat yhteydessä luokanopettajien ammatilliseen minäpystyvyyteen. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Opettajat arvioivat minäpystyvyyttään vastaamalla kyselyyn koulutuksen yhteydessä ja toteutetun intervention jälkeen. Alku- ja loppumittauksen välinen opettajien arvioima minäpystyvyys kontrolloitiin luokanopettajien työvuosilla. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Jyväskylän yliopiston oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippututkimusyksikön luokan työrauhaan kohdentuvaa tutkimusta. Tulokset osoittivat, että opettajien arvioima minäpystyvyys ei ole riippuvainen koulutuksesta tai sen jälkeen toteutetusta interventiosta. Työvuodet eivät olleet tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä muutokseen minäpystyvyydessä. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että luokanopettaja voi samanaikaisesti kokea luokassa työrauhaa häiritseviä käyttäytymistä ja korkeaa ammatillista minäpystyvyyttä käyttää työrauhaa tukevia strategioita.fi
dc.format.extent30
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherluokan työrauha
dc.titleLuokanopettajien minäpystyvyyden tarkastelu osana Luokan työrauha -koulutusta ja interventiota
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405023235
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysominäpystyvyys
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysointerventio
dc.subject.ysohäiriöt
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright