dc.contributor.advisor | Sääkslahti, Arja | |
dc.contributor.author | Hyvönen, Arttu | |
dc.date.accessioned | 2024-04-26T05:16:31Z | |
dc.date.available | 2024-04-26T05:16:31Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94494 | |
dc.description.abstract | Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten kouluikäisten motorisen oppimisen vaikeuksia voidaan tunnistaa sekä tukea. Motorisen oppimisen vaikeuksien tukemisen
tarkastelu keskittyy erityisesti kouluympäristöissä suoritettuihin interventioihin. Tutkielmani
pyrkii pohtimaan motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistamista ja tukemista liikuntaa opettavan opettajan näkökulmasta. Motorisen oppimisen vaikeuksia omaavia lapsia on keskimäärin
1–2 jokaisessa 20 oppilaan ryhmässä. Motorisen oppimisen vaikeudet ovat edelleen melko huonosti tunnettuja asiantuntijoidenkin keskuudessa.
Tutkielman tulokset osoittavat, että kouluikäisille suunnatuista interventioista motorisen oppimisen vaikeuksien tukemiseksi on saatu positiivisia tuloksia. Motorisen oppimisen vaikeuksia
omaavat lapset ovat parantaneet motorisia taitojaan interventioiden seurauksena. Tuloksista
voidaan päätellä se, että intervention kesto ja intensiteetti vaikuttavat tulosten parantumiseen
merkitsevästi. Intervention sisällöllä on myös merkitystä, sillä tehtäväsuuntautuneet menetelmät ovat osoittaneet parempia tuloksia verrattuna prosessiorientoituneisiin menetelmiin.
Motorisen oppimisen vaikeuksia omaavia lapsia voidaan siis tukea interventioiden avulla. Liikuntaa opettavat opettajat ja myös muu koulun henkilökunta kykenee tukemaan motorisen oppimisen vaikeuksia omaavia lapsia ja tukeminen onkin aloitettava heti tuen tarpeen ilmetessä.
Motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen on avainasemassa tukemisen aloittamisessa.
Tulevaisuudessa tarvitaan edelleen lisää interventiotutkimuksia motorisen oppimisen vaikeuksien tukemiseksi, sillä suurin osa tutkimuksista on nykyisin terapia- ja kuntoutuslähtöisiä. | fi |
dc.format.extent | 40 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | motorisen oppimisen vaikeudet | |
dc.title | Kouluikäisten motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen ja tukeminen liikuntaa opettavan opettajan näkökulmasta | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202404263122 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | kouluikäiset | |
dc.subject.yso | motoriset taidot | |
dc.subject.yso | motorinen oppiminen | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |