dc.contributor.advisor | Kalalahti, Mira | |
dc.contributor.author | Kuusisto, Teija | |
dc.contributor.author | Lehtonen, Anna | |
dc.date.accessioned | 2024-04-22T06:55:05Z | |
dc.date.available | 2024-04-22T06:55:05Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94401 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksemme tarkoitus on ollut selvittää eri koulutustasoilla työskentelevien opinto-ohjaajien käsityksiä vahvuuksista. Tavoitteenamme on ollut löytää näistä käsityksistä viittaukset vahvuusohjaukseen sekä muodostaa käsitys vahvuuksista ilmiönä. Lisäksi tavoitteenamme on ollut nostaa esille vahvuuksiin perustuvaa opinto-ohjausta ja sen mahdollisia hyötyjä.
Toteutimme tutkimuksemme laadullisesti fenomenografisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineiston keräsimme teemahaastattelulla. Tutkimusjoukkomme koostui kahdeksasta opinto-ohjaajasta eri kouluasteilta, eri puolilta Suomea. Tutkimusaineiston analysoimme fenomenografisella aineistolähtöisellä analyysimenetelmällä.
Tutkimuksemme perusteella opinto-ohjaajien vahvuuskäsitystä voidaan tarkastella osana yksilöä, ohjaustyön näkökulmasta sekä sen merkityksellisyyden kautta. Vahvuudet kuvattiin yksilöllisinä, kehittyvinä ja tilannesidonnaisina ominaisuuksina.
Tutkimuksemme mukaan vahvuusohjaus on osa opinto-ohjauksen ydintehtävää, ja sen merkityksellisyys kietoutuu opinto-ohjaukseen, yhteisöön ja yksilöön. Tutkimuksemme osoittaa, että ohjattavan vahvuuksiin nojautuvalla ohjauksella on huomattava merkitys. Vahvuusohjausta pidettiin osin intuitiivisena toimintana. Vahvuusohjauksen menetelmät ovat perinteisiä opinto-ohjauksen keinoja, mitkä rakentuvat vahvasti oppilastuntemukselle, läsnäololle ja vuorovaikutukselle. | fi |
dc.format.extent | 59 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | vahvuudet | |
dc.subject.other | vahvuusperustainen ohjaus | |
dc.subject.other | vahvuusohjaus | |
dc.title | "Nuoren ei tarvitse ajatella, että on yhtä kuin opintosuoritukset" : opinto-ohjaajien käsityksiä vahvuuksista | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202404223018 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling | en |
dc.contributor.oppiaine | Ohjausalan maisteriohjelma | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 1031 | |
dc.subject.yso | opinto-ohjaus | |
dc.subject.yso | oppilaanohjaus | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |