"Nuoren ei tarvitse ajatella, että on yhtä kuin opintosuoritukset" : opinto-ohjaajien käsityksiä vahvuuksista
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksemme tarkoitus on ollut selvittää eri koulutustasoilla työskentelevien opinto-ohjaajien käsityksiä vahvuuksista. Tavoitteenamme on ollut löytää näistä käsityksistä viittaukset vahvuusohjaukseen sekä muodostaa käsitys vahvuuksista ilmiönä. Lisäksi tavoitteenamme on ollut nostaa esille vahvuuksiin perustuvaa opinto-ohjausta ja sen mahdollisia hyötyjä.
Toteutimme tutkimuksemme laadullisesti fenomenografisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineiston keräsimme teemahaastattelulla. Tutkimusjoukkomme koostui kahdeksasta opinto-ohjaajasta eri kouluasteilta, eri puolilta Suomea. Tutkimusaineiston analysoimme fenomenografisella aineistolähtöisellä analyysimenetelmällä.
Tutkimuksemme perusteella opinto-ohjaajien vahvuuskäsitystä voidaan tarkastella osana yksilöä, ohjaustyön näkökulmasta sekä sen merkityksellisyyden kautta. Vahvuudet kuvattiin yksilöllisinä, kehittyvinä ja tilannesidonnaisina ominaisuuksina.
Tutkimuksemme mukaan vahvuusohjaus on osa opinto-ohjauksen ydintehtävää, ja sen merkityksellisyys kietoutuu opinto-ohjaukseen, yhteisöön ja yksilöön. Tutkimuksemme osoittaa, että ohjattavan vahvuuksiin nojautuvalla ohjauksella on huomattava merkitys. Vahvuusohjausta pidettiin osin intuitiivisena toimintana. Vahvuusohjauksen menetelmät ovat perinteisiä opinto-ohjauksen keinoja, mitkä rakentuvat vahvasti oppilastuntemukselle, läsnäololle ja vuorovaikutukselle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta
Raappana, Essi; Sariola, Elina (2021)Pro gradu –tutkielmamme tarkoituksena on selvittää, millaisia eettisiä perusperiaatteita opinto-ohjaajilla on ohjaamassa heidän työskentelyään ja miten nämä perusperiaatteet näkyvät ohjaajien käytännön työssä. Tutkimus ... -
"Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
Jaakonaho, Kaisa; Manninen, Merja (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät ohjaustyön eettiset ristiriidat ja miten he ovat niitä ratkaisseet. Tuomalla esille käsityksiä haluamme nostaa ... -
"Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön
Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ... -
Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Sarén, Raisa (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ... -
Internet ohjauksessa vai ohjaus internetissä? : ohjaajien käsityksiä internetin merkityksestä työvälineenä
Vuorinen, Raimo (Jyväskylän yliopisto, 2006)Sekä kansainvälisessä että kansallisessa koulutus- ja työvoimapolitiikassa on viime vuosina korostettu nuorille ja aikuisille suunnattujen ohjaus- ja neuvontapalvelujen saatavuutta, laadun varmistamista ja palvelumuotojen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.