"Nuoren ei tarvitse ajatella, että on yhtä kuin opintosuoritukset" : opinto-ohjaajien käsityksiä vahvuuksista
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksemme tarkoitus on ollut selvittää eri koulutustasoilla työskentelevien opinto-ohjaajien käsityksiä vahvuuksista. Tavoitteenamme on ollut löytää näistä käsityksistä viittaukset vahvuusohjaukseen sekä muodostaa käsitys vahvuuksista ilmiönä. Lisäksi tavoitteenamme on ollut nostaa esille vahvuuksiin perustuvaa opinto-ohjausta ja sen mahdollisia hyötyjä.
Toteutimme tutkimuksemme laadullisesti fenomenografisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineiston keräsimme teemahaastattelulla. Tutkimusjoukkomme koostui kahdeksasta opinto-ohjaajasta eri kouluasteilta, eri puolilta Suomea. Tutkimusaineiston analysoimme fenomenografisella aineistolähtöisellä analyysimenetelmällä.
Tutkimuksemme perusteella opinto-ohjaajien vahvuuskäsitystä voidaan tarkastella osana yksilöä, ohjaustyön näkökulmasta sekä sen merkityksellisyyden kautta. Vahvuudet kuvattiin yksilöllisinä, kehittyvinä ja tilannesidonnaisina ominaisuuksina.
Tutkimuksemme mukaan vahvuusohjaus on osa opinto-ohjauksen ydintehtävää, ja sen merkityksellisyys kietoutuu opinto-ohjaukseen, yhteisöön ja yksilöön. Tutkimuksemme osoittaa, että ohjattavan vahvuuksiin nojautuvalla ohjauksella on huomattava merkitys. Vahvuusohjausta pidettiin osin intuitiivisena toimintana. Vahvuusohjauksen menetelmät ovat perinteisiä opinto-ohjauksen keinoja, mitkä rakentuvat vahvasti oppilastuntemukselle, läsnäololle ja vuorovaikutukselle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28164]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta
Raappana, Essi; Sariola, Elina (2021)Pro gradu –tutkielmamme tarkoituksena on selvittää, millaisia eettisiä perusperiaatteita opinto-ohjaajilla on ohjaamassa heidän työskentelyään ja miten nämä perusperiaatteet näkyvät ohjaajien käytännön työssä. Tutkimus ... -
"Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
Jaakonaho, Kaisa; Manninen, Merja (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät ohjaustyön eettiset ristiriidat ja miten he ovat niitä ratkaisseet. Tuomalla esille käsityksiä haluamme nostaa ... -
"Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön
Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ... -
Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Sarén, Raisa (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ... -
Internet ohjauksessa vai ohjaus internetissä? : ohjaajien käsityksiä internetin merkityksestä työvälineenä
Vuorinen, Raimo (Jyväskylän yliopisto, 2006)Sekä kansainvälisessä että kansallisessa koulutus- ja työvoimapolitiikassa on viime vuosina korostettu nuorille ja aikuisille suunnattujen ohjaus- ja neuvontapalvelujen saatavuutta, laadun varmistamista ja palvelumuotojen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.