Euroopan parlamentti, ylikansallinen kulttuurinen muisti ja holokausti
Holmila, A. (2024). Euroopan parlamentti, ylikansallinen kulttuurinen muisti ja holokausti. Lähihistoria, 3(1), 113-140. https://doi.org/10.61559/lh.142934
Published in
LähihistoriaAuthors
Date
2024Copyright
© 2024 Antero Holmila
In this article, I examine how and, above all, why the Holocaust became a central tenet of trans-national and pan-European memory politics. The development of the cultural memory of the Holocaust is interpreted through Jan Assmann’s framework of cultural memory. The central source material consists of documents from the European Parliament. The first part of the text explores the contexts of European integration, particularly how “identity integration” became an increasingly significant part of integration policies from the 1990s onwards and why the Holocaust was given such a prominent role in shaping identities. The second section utilizes the perspective of Assmann's cultural memory and elucidates how and why the European Par-liament instrumentalized the Holocaust at the core of its memory politics. Tässä artikkelissa tutkin, miten ja ennen kaikkea miksi holokaustista tuli ylikansallisen ja yleiseurooppalaisen muistipolitiikan keskeinen opinkappale. Holokaustin kulttuurisen muistin kehittymisprosessia tulkitaan Jan Assmannin kulttuurisen muistin viitekehyksen avulla. Tavoitteenani on soveltaa Assmannin teoreettista kehystä käytännön muistipolitiikan tutkimiseen. Keskeisen lähdeaineiston muodostavat Euroopan parlamentin (EP) asiakirjat. Tekstin ensimmäinen osio avaa Euroopan yhdentymisen konteksteja, erityisesti sitä, miten ”identiteettinen yhdentyminen” nousi integraatiopolitiikassa yhtä merkittävämpään osaan 1990-luvulta alkaen ja miksi holokausti sai niin korostuneen roolin identiteettien muokkauksessa. Työn toinen osio avaa Assmannin kulttuurisen muistin näkökulmasta, miten ja miksi EP instrumentalisoi holokaustin muistipolitiikkansa ytimeen.
Publisher
Lähihistorian tutkimuksen seura ryISSN Search the Publication Forum
2954-114XKeywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/207882038
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Eurooppalaista identiteetiä rakentamassa : lukion historian opetuksen luoma kuva Suomesta osana Eurooppaa 1980-luvulta 2000-luvulle
Kurkela, Nina (2012)Pro gradu- tutkielmassani selvitin, minkälainen on lukion historian opetuksessa välittyvä kuva Suomesta eurooppalaisena valtiona. Tarkastelin mitä opetussuunnitelmat 1980-luvulta 2000-luvulle kertovat historian opetuksen ... -
Irti provinsialismista Eurooppa-politiikassa
Palonen, Kari (Valtiotieteellinen yhdistys, 2024)Euroopan parlamentin toiminta on ristiriidassa niin sanotun meikäläisyyspolitiikan, kuten oman jäsenmaan edun ajamisen kanssa. Jo 1950-luvulla luotu näkemys ylivaltiollisesta parlamentarismista Euroopassa pitäisi viimeistään ... -
Introduction : Europe, Heritage and Memory-Dissonant Encounters and Explorations
van Huis, Iris; Kaasik-Krogerus, Sigrid; Lähdesmäki, Tuuli; Ellena, Liliana (Palgrave Macmillan, 2019)The introduction to Dissonant Heritages and Memories in Contemporary Europe theoretically grounds the book’s various problematizations of heritage and identity struggles in Europe today, including the heritage policies of ... -
Representative Democracy as a Contested Concept : Parliaments after the French, Russian and Digital Revolutions
Ihalainen, Pasi (University of Vienna, 2023)Democracy is a highly contested and historically elastic concept. The analysis of its changing meanings benefits from comparisons over time and beyond national histories, nowadays supported by digital history. In this ... -
Struggle and banality of belonging to Europe : Cultural Europeanization from the perspective of the Central and East European citizens
Mäkinen, Katja; Kaasik-Krogerus, Sigrid (Routledge, 2023)The European Union (EU) has developed cultural policy initiatives that seek to promote cultural Europeanization with the purpose of constructing European identity narratives and facilitating citizens’ sense of belonging ...