Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRuohotie-Lyhty, Maria
dc.contributor.authorKoivuneva, Eveliina
dc.contributor.authorSaxelin, Elli
dc.date.accessioned2024-04-16T06:03:24Z
dc.date.available2024-04-16T06:03:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94305
dc.description.abstractKommunikatiivinen kielenopetus on ajankohtainen lähestymistapa opetukseen ja muun muassa Perusopetuksen opetussuunnitelma ohjaa kommunikatiivisuuteen kielten opetuksessa. Ajatus kielen oppimisesta vuorovaikutuksessa ylettyy myös muun muassa kieliopin oppimiseen ja opettamiseen, vaikka tällä hetkellä luokkahuoneissa kieliopin opetus on herkästi irrallista muusta opetuksesta ja merkityksellisyydestä. Kielioppi terminä on häivytetty Perusopetuksen opetussuunnitelmasta, jolloin sen merkitys on myös heikentynyt opettamisen näkökulmasta. Kommunikatiivisen lähestymistavan rinnalla elää myös muita opetusmenetelmiä, jotka painottavat eri tavalla rakenteiden ja merkityksen yhdistämistä kieliopin opettamisessa. Erityisesti heikomman taitotason oppilaiden näkökulmasta on haastavaa osallistua kommunikatiivisiin aktiviteetteihin, mikäli kielen perustaidot kuten kielioppi ovat riittämättömät. Tällaisessa tapauksessa merkityksellistä oppimiskontekstia painottava mekaanisempi opetustapa voi olla oppilaan näkökulmasta hyödyllisempi. Alaspäin eriyttämisen tarpeessa olevien oppilaiden motivaatio ja opiskeluvalmiudet tulisi ottaa koulutehtävissä huomioon, jotta oppilaat saavat onnistumisen kokemuksia ja tuntevat kehittyvänsä opiskeltavassa aineessa. Ottaen huomioon heikomman taitotason oppilaiden tarpeen alaspäin eriytetylle kielioppimateriaalille, tämän monimuototutkielman tavoitteena on luoda yksinkertaista ja merkityksellisessä kontekstissa esiintyvää lisämateriaalia kieliopin harjoitteluun 7. luokan oppilaille. Samalla materiaali tähtää helpottamaan opettajan työtä tarjoamalla valmiin ja selkeästi ohjeistetun paketin keskeisistä kielioppiaiheista. Paketti on rakennettu käytettäväksi koko lukuvuodeksi ja sisältää kuusi eri kielioppiteemaa, joihin on sidottu 7. luokan sanastoa. Tehtävät ovat mekaanisia, mutta käytettävyys ja monipuolisuus on otettu huomioon tehtävien sovellusmahdollisuuksien kautta eikä kommunikatiivisuus ole poissuljettua.fi
dc.format.extent174
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherfocus on form
dc.subject.othermaterial package
dc.subject.othermeaningful learning
dc.titleThe recipe for learning English language : a grammar support material package for Finnish 7th graders
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404162924
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoeriyttäminen
dc.subject.ysokielioppi
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysodifferentiation (teaching methods)
dc.subject.ysogrammar
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysostudy material
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright