dc.contributor.advisor | Ruohotie-Lyhty, Maria | |
dc.contributor.author | Koivuneva, Eveliina | |
dc.contributor.author | Saxelin, Elli | |
dc.date.accessioned | 2024-04-16T06:03:24Z | |
dc.date.available | 2024-04-16T06:03:24Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94305 | |
dc.description.abstract | Kommunikatiivinen kielenopetus on ajankohtainen lähestymistapa opetukseen ja muun muassa Perusopetuksen opetussuunnitelma ohjaa kommunikatiivisuuteen kielten opetuksessa. Ajatus kielen oppimisesta vuorovaikutuksessa ylettyy myös muun muassa kieliopin oppimiseen ja opettamiseen, vaikka tällä hetkellä luokkahuoneissa kieliopin opetus on herkästi irrallista muusta opetuksesta ja merkityksellisyydestä. Kielioppi terminä on häivytetty Perusopetuksen opetussuunnitelmasta, jolloin sen merkitys on myös heikentynyt opettamisen näkökulmasta.
Kommunikatiivisen lähestymistavan rinnalla elää myös muita opetusmenetelmiä, jotka painottavat eri tavalla rakenteiden ja merkityksen yhdistämistä kieliopin opettamisessa. Erityisesti heikomman taitotason oppilaiden näkökulmasta on haastavaa osallistua kommunikatiivisiin aktiviteetteihin, mikäli kielen perustaidot kuten kielioppi ovat riittämättömät. Tällaisessa tapauksessa merkityksellistä oppimiskontekstia painottava mekaanisempi opetustapa voi olla oppilaan näkökulmasta hyödyllisempi. Alaspäin eriyttämisen tarpeessa olevien oppilaiden motivaatio ja opiskeluvalmiudet tulisi ottaa koulutehtävissä huomioon, jotta oppilaat saavat onnistumisen kokemuksia ja tuntevat kehittyvänsä opiskeltavassa aineessa.
Ottaen huomioon heikomman taitotason oppilaiden tarpeen alaspäin eriytetylle kielioppimateriaalille, tämän monimuototutkielman tavoitteena on luoda yksinkertaista ja merkityksellisessä kontekstissa esiintyvää lisämateriaalia kieliopin harjoitteluun 7. luokan oppilaille. Samalla materiaali tähtää helpottamaan opettajan työtä tarjoamalla valmiin ja selkeästi ohjeistetun paketin keskeisistä kielioppiaiheista. Paketti on rakennettu käytettäväksi koko lukuvuodeksi ja sisältää kuusi eri kielioppiteemaa, joihin on sidottu 7. luokan sanastoa. Tehtävät ovat mekaanisia, mutta käytettävyys ja monipuolisuus on otettu huomioon tehtävien sovellusmahdollisuuksien kautta eikä kommunikatiivisuus ole poissuljettua. | fi |
dc.format.extent | 174 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | focus on form | |
dc.subject.other | material package | |
dc.subject.other | meaningful learning | |
dc.title | The recipe for learning English language : a grammar support material package for Finnish 7th graders | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202404162924 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | eriyttäminen | |
dc.subject.yso | kielioppi | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | differentiation (teaching methods) | |
dc.subject.yso | grammar | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |