Teknologian sovellukset musiikinopetuksen työvälineenä luokilla 5-6
Tässä kandidaatintutkielmassa paneudun teknologian sovelluksien mahdollisuuksiin ja soveltuvuuteen 5.–6.-luokkien musiikinopetuksessa. Tarkastelen lapsien toimijuutta musiikin parissa sekä lasten oppimisen teorioita. Käsittelen Orffin, Kodalyn opetusmetodeja sekä Piagetin ja Vygotskyn teorioita lasten oppimisesta. Hahmottelen digitaalisenoppimisympäristön muotoja sekä niiden käyttöä musiikinopetuksessa ja mietin mitä hyötyjä ja haittoja niistä on musiikinopetuksessa. Polveilen opetuksen pelillistämisessä ja mietin mitkä pelien elementit tarjoavat musiikinopetukseen tukea. Tarkastelen lopuksi seuraavia neljää ilmaissovellusta: IncrediBox, Chrome Music Lab, BandLab ja GarageBand. Etsin niiden käytöstä yhteyksiä aikaisemmin käsittelemiini opetusmetodeihin, lasten oppimisen teorioihin sekä voimassa olevaan opetussuunnitelmaan. Lisään liitteksi GarageBand luvussa viitatun opetusmateriaalin, joka kuvastaa omaa ajatustani siitä, miten teknologian sovelluksia voitaisiin käyttää apuna instrumenttien oppimiseen sekä yhteismusisointiin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monimediaisen kielten opetuksen tutkimus : teknologian integroinnista pedagogiseen kehittämiseen
Jalkanen, Juha; Taalas, Peppi (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2015)This article offers an overview of multimodal language pedagogies as a research domain. The review starts with a chronology of the development, explores different approaches to the research and offers a sample of key studies ... -
In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study
Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ... -
Learning Outcomes in HMD-VR : a Literature Review
Lähtevänoja, Antti; Vesisenaho, Mikko; Vasalampi, Kati; Holopainen, Jani; Häkkinen, Päivi (OsloMet - Oslo Metropolitan University, 2022)While the educational technology has developed to the point that Extended Reality (XR), including immersive Virtual Reality (VR) can be used in education, the learning outcomes of these technologies in the large scale is ... -
Temperamenttitietoisuus opettajan pedagogisena työvälineenä verkko-opetusympäristössä
Ahola, Milla (2020)Kuivasojan alakoululla temperamenttitietoisuutta hyödynnetään luokkahuoneopetuksessa. Tässä tutkimuksessa tutkittiin, miten temperamenttitietoisuutta voidaan tukea, kun opetusta siirretään Peda.net verkko-opetusympäristö ... -
Oppimista ja motivaatiota tukevat digitaaliset työkalut jousisoitinten harjoittelussa
Ojanen, Benjamin (2023)Tutkielmassani tarkastellaan digitaalisia oppimisympäristöjä jousisoitinten harjoittelussa. Aihe on ajankohtainen, sillä erilaisten oppimissovellusten ja -pelien käyttö musiikkikasvatuksessa on lisääntynyt viime vuosien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.