Yhteisöllisyyden kokemus etätyömallista hybridityömalliin siirryttäessä
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Hybridimallinen työskentely otettiin käyttöön koronapandemian aikaisen pakollisen etätyöjakson jälkeen, kun koronapandemian hellittämisen myötä toimistolle sai palata vähitellen. Hybridityömalli tulee muokkautumaan työelämän murroksessa ja se on tullut jäädäkseen. Yhteisöllisyyden rooli korostuu erilaisten käytänteiden myötä ja erot ovat tiimikohtaisia. On tärkeää huomioida yhteisöllisyyttä rakentavat kulmakivet työntekijöiden ja johtamisen näkökulmasta sekä organisaatiolle tärkeät asiat yhteenkuuluvuudesta luottamukseen. Yhteisöllisyyden parantamiseksi huomioidaan etätyön ja hybridityön eroja sekä kokemuksia. Miten voidaan rakentaa yhteisöllinen työympäristö, Tässä pro gradussa on haluttu tarkastella millä tavoin hybridityöskentelymalli on muuttanut yhteisöllisyyden kokemusta työpaikalla etätyömallista hybridityömalliin siirryttäessä. Tutkimuksen tavoitteena on saada selville toimintatapoja, joiden avulla voidaan kehittää yhteisöllisyyttä hybridityömallissa. Tutkimuksessa on pyritty selvittämään, miten yhteisöllisyyttä on koettu etätyöaikana, jolloin koronapandemia pakotti työskentelemään etänä. Miten yhteisöllisyyttä koetaan nyt muuttuneessa työyhteisössä hybridimallin myötä sekä mitä mahdollisia muutoksia ilmenee yhteisöllisyyden kokemuksessa etätyöstä hybridimalliin siirryttäessä. On tutkittu yhteisöllisyyden eroja etätyössä ja hybridityössä sekä, kuinka työnteon muoto on vaikuttanut yhteisöllisyyteen. Tämä tutkimus on toteutettu puo-listrukturoituna teemahaastatteluina. Tutkimuksessa aineisto on analysoitu sisällön analyysinä, joka valittiin analyysimenetelmäksi. Sitä tukee tematisointi, jolle olennaista on käytännöllisyys ongelman ratkaisussa. Aineisto kerättiin kohdeorganisaation asiantuntijoita haastattelemalla henkilöitä, jotka ovat toimineet asiantuntijatyössä etätyön aikana ja nyt he tekevät työtä hybridimallin mukaisesti Kohdeorganisaatiossa Yritys X Oy. Tulokset kertovat, että etätyöaikana yhteisöllisyyttä koettiin vähemmän kuin nyt vallitsevassa hybridityömallissa. Hybridityömalli on lisännyt yhteisöllisyyden tunnetta. Yhteisöllisyyttä on koettu vahvemmin, koska on tullut enemmän kohtaamisia kasvokkain ja kuin etätyöaikana. Myös virtuaalitapaamiset lisäävät yhteisöllisyyden tunnetta. Yhteisöllisyyteen ollaan tyytyväisiä työpaikalla ja sitä lisää säännöllisyys. Työilmapiiriin ollaan tyytyväisiä. On saatu esiin toimintatapoja yhteisöllisyyttä kehittämiseen hybridityömallissa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kokemuksia kokonaisuudesta : tutkielma kehollisuuden ja maailmankatsomuksen suhteesta buenosairesilaisten joogaavien katolisten keskuudessa
Ylönen, Hanna-Leena (2010)Tutkielma käsittelee kehollisuuden ja henkisyyden suhdetta kymmenen buenosairesilaisen joogaavan katolisen elämässä. Keskeisin tutkimuskysymys on, miten informantit merkityksellistävät omaa elämäänsä joogan ja katolilaisuuden ... -
Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina (2015)Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien tuen eri osa-alueiden, lämpimyyden, vanhempien tietämyksen, nuoren kanssa keskustelemisen sekä kotitehtävissä auttamisen, ohjaamisen ja autonomian tukemisen yhteyksiä nuorten sisään- ... -
Kouluhyvinvoinnin yhteys nuorten huoliin siirryttäessä alakoulusta yläkouluun : itsetunto, sukupuoli ja koulutyyppi yhteyttä muuntavina tekijöinä
Nissén, Bettina (2017)Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella toteutettua TIKAPUU - tutkimushanketta, jonka tavoitteena on tunnistaa tekijöitä, jotka edistävät oppimista, kouluhyvinvointia sekä onnistunutta siirtymää ... -
"Täällä on kivat kaverit ja hyvä luokkahenki sekä juoma-automaatit" : niveltäminen Tikkakosken yläasteella kuudennelta seitsemännelle luokalle siirryttäessä
Ylönen, Jyri (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2002) -
Laskutehtävien suorittamisesta käsitteiden ymmärtämiseen : peruskoululaisen matemaattisen ajattelun kehittyminen aritmetiikasta algebraan siirryttäessä
Hihnala, Kauko (Jyväskylän yliopisto, 2005)Kauko Hihnala tutki väitöstyössään peruskoulun matematiikan opiskelun ongelmia 6.-9. luokkalaisilla, erityisesti verrannollisuuden ja algebran alueilla. Hän huomasi, että oppilaiden peruslaskutaidot paranivat tasaisesti ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.