dc.contributor.advisor | Saksa, Tytti | |
dc.contributor.author | Mielty, Waltteri | |
dc.date.accessioned | 2024-03-28T07:52:53Z | |
dc.date.available | 2024-03-28T07:52:53Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94107 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkielma käsittelee naisten hakeutumista IT-alan koulutukseen, tarkastelen sukupuolirooleja, stereotypioita, koulutusjärjestelmän vaikutusta, minäpystyvyyden ja teknologian käytön, sekä roolimallien merkitystä naisten hakeutumiseen IT-alalle. Tutkimuksessa tarkastelen myös erilaisia tukitoimenpiteitä, joilla voidaan edistää naisten osallistumista IT-alalle. Tulokset osoittavat, että moninaiset tekijät vaikuttavat naisten päätöksiin olla hakeutumatta IT-alan opintoihin, ja että tietoisuuden lisääminen sekä positiivisten roolimallien tarjoaminen voivat olla avainasemassa naisten innostamisessa teknologia-aloille. | fi |
dc.description.abstract | This thesis addresses women’s enrollment in IT education, examining how the following factors affect on women to pursue IT education: gender roles, stereotypes, the impact of the educational system, self-efficacy and technology usage, and role models. The study also explores various support measures that can enhance women’s participation in the IT field. The results indicate that a multitude of factors influence women’s decisions not to pursue IT studies, and that raising awareness and providing positive role models can be crucial in inspiring women to engage in technology fields. | en |
dc.format.extent | 20 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | koulutuksen segregaatio | |
dc.title | Naisten hakeutuminen IT-alan koulutukseen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202403282651 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologia | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | roolimallit | |
dc.subject.yso | sukupuoliroolit | |
dc.subject.yso | naiset | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | tietotekniikka | |
dc.subject.yso | stereotypiat | |
dc.subject.yso | koulutusvalinnat | |
dc.subject.yso | tietotekniikka-ala | |
dc.subject.yso | sukupuolittuminen | |