dc.contributor.advisor | Mehtälä, Saana | |
dc.contributor.author | Rantala, Artturi | |
dc.date.accessioned | 2024-03-22T11:07:02Z | |
dc.date.available | 2024-03-22T11:07:02Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94035 | |
dc.description.abstract | Työntekijät käyttävät päivittäin huomattavasti aikaa liiketoimintaprosesseihin,
jotka sisältävät manuaalisia ja toistuvia tehtäviä erilaisissa yritysjärjestelmissä,
taulukkolaskentaohjelmissa ja muissa perinteisissä järjestelmissä. Tällaisiin
liiketoimintaprosesseihin liittyy usein yksinkertaisia tehtäviä, kuten tietojen
keräämistä, yhdistämistä, kopioimista, ja siirtämistä eri järjestelmien välillä.
Ohjelmistorobotiikan käyttö liiketoimintaprosessien tukemisessa ja
automatisoinnissa on kasvava ja nopeasti kehittyvä trendi.
Ohjelmistorobotiikan avulla yritykset voivat automatisoida usealla eri
järjestelmällä toteutettuja liiketoimintaprosessejaan joko osittain tai kokonaan ja
siten esimerkiksi kohdentaa henkilöresursseja tuottavampiin tehtäviin. Tämän
tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia hyötyjä ja haasteita
ohjelmistorobotiikan käyttö yrityksen liiketoimintaprosessien tukijana luo, ja
minkälaisia ominaisuuksia on liiketoimintaprosesseilla, joiden
automatisoinnissa ohjelmistorobotiikkaa voidaan hyödyntää. Tutkimus
toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka lähdekirjallisuutena
käytettiin vertaisarvioituja, tieteellisiä julkaisuja. Tutkimuksessa havaittiin, että
tällä hetkellä ohjelmistorobotiikka soveltuu erityisesti rutiininomaisten,
sääntöpohjaisten liiketoimintaprosessien automatisointiin.
Ohjelmistorobotiikan avulla perinteisten järjestelmien integroiminen helpottuu,
ja liiketoimintaprosesseihin käytetty aika sekä niissä tehdyt virheet vähenevät.
Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että tekoälyn kehittymisen myötä
ohjelmistorobotiikan käyttötavat lisääntyvät. | fi |
dc.format.extent | 24 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | ohjelmistorobotiikka | |
dc.title | Ohjelmistorobotiikka liiketoimintaprosessien tukena | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202403222577 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | automaatio | |
dc.subject.yso | robotiikka | |
dc.subject.yso | prosessit | |
dc.subject.yso | tekoäly | |
dc.subject.yso | liiketoimintaprosessit | |