dc.contributor.advisor | Kalalahti, Mira | |
dc.contributor.author | Pirhonen, Karoliina | |
dc.date.accessioned | 2024-03-19T06:44:58Z | |
dc.date.available | 2024-03-19T06:44:58Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93967 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia erilaisia kokemuksia sijoitettuna olleilla nuorilla on siirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle. Tarkoituksena oli tuoda kuuluviin sijoitettuna olleiden nuorten ääni, ja nostaa esille niitä merkityksiä, joita heillä on siirtymästä, siihen liittyvästä ohjauksesta ja ympäristön tarjoamasta tuesta.
Tutkimus toteutettiin fenomenografisena tutkimuksena. Aineistonkeruu-menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin viittä peruskoulun loppumisen aikaan sijoitettuna ollutta nuorta. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin periaatteita noudattaen, muodostamalla neljä kuvauskategoriaa ja seitsemän variaation dimensiota. Nämä muodostivat tutkimuksen tulosavaruuden.
Sijoitettujen nuorten kokemukset siirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle muodostivat neljä erilaista kuvauskategoriaa. Kategoriat tuovat esille erilaisia laadullisia tapoja käsittää siirtymä. Muodostuneet kuvauskategoriat ovat Haasteellinen siirtymä, Rajoituksia siirtymässä, Sujuva siirtymä ja Siirtymä mahdollisuutena. Muodostuneiden kuvauskategorioiden alle jäsentyi seitsemän erilaista teemaa, joiden suhteen kategorioissa muodostui vaihtelua.
Tutkimus nosti esille merkittäviä eroja nuorten kokemuksissa siirtymän suhteen. Erityisesti työntekijöiden ammatillisuuden puutteet ja käytännöt, jotka ovat lainvastaisia olisi tärkeää saada korjattua, ja niiltä osin tehtävä siirtymästä nuorelle sujuvampi. | fi |
dc.format.extent | 86 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | ekologinen systeemiteoria | |
dc.title | Sijoitettuna olleiden nuorten kokemuksia siirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202403192481 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling | en |
dc.contributor.oppiaine | Ohjausalan maisteriohjelma | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 1031 | |
dc.subject.yso | siirtymävaiheet | |
dc.subject.yso | fenomenografia | |
dc.subject.yso | oppilaanohjaus | |
dc.subject.yso | lastensuojelu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |