Sijoitettuna olleiden nuorten kokemuksia siirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia erilaisia kokemuksia sijoitettuna olleilla nuorilla on siirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle. Tarkoituksena oli tuoda kuuluviin sijoitettuna olleiden nuorten ääni, ja nostaa esille niitä merkityksiä, joita heillä on siirtymästä, siihen liittyvästä ohjauksesta ja ympäristön tarjoamasta tuesta.
Tutkimus toteutettiin fenomenografisena tutkimuksena. Aineistonkeruu-menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin viittä peruskoulun loppumisen aikaan sijoitettuna ollutta nuorta. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin periaatteita noudattaen, muodostamalla neljä kuvauskategoriaa ja seitsemän variaation dimensiota. Nämä muodostivat tutkimuksen tulosavaruuden.
Sijoitettujen nuorten kokemukset siirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle muodostivat neljä erilaista kuvauskategoriaa. Kategoriat tuovat esille erilaisia laadullisia tapoja käsittää siirtymä. Muodostuneet kuvauskategoriat ovat Haasteellinen siirtymä, Rajoituksia siirtymässä, Sujuva siirtymä ja Siirtymä mahdollisuutena. Muodostuneiden kuvauskategorioiden alle jäsentyi seitsemän erilaista teemaa, joiden suhteen kategorioissa muodostui vaihtelua.
Tutkimus nosti esille merkittäviä eroja nuorten kokemuksissa siirtymän suhteen. Erityisesti työntekijöiden ammatillisuuden puutteet ja käytännöt, jotka ovat lainvastaisia olisi tärkeää saada korjattua, ja niiltä osin tehtävä siirtymästä nuorelle sujuvampi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Peruskoulusta toiselle asteelle -nivelvaihe Espoossa : opinto-ohjaajien ja opiskelijoiden näkemyksiä nivelvaiheen ohjauksen nykytilasta
Kettunen, Sisko-Liisa (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005) -
Mistä motivaatiota toiselle asteelle? : 23-vuotiaiden kuvausta motivaation roolista kouluun kiinnittymisessä
Wiegand, Sara (2024)Kouluun kiinnittyminen on merkittävä yksilön hyvinvointia edistävä tekijä, johon voidaan vaikuttaa rakenteellisella tasolla esimerkiksi oppilaitosten ja koulutuspoliittisen päätöksenteon kautta. Ulkoisten olosuhteiden ... -
Perusopetuksesta toiselle asteelle : oppilaan- ja opinto-ohjaajien kokemuksia nivelvaiheen tiedonsiirrosta
Flinkman, Anna (2016)Flinkman, Anna. 2016. Perusopetuksesta toiselle asteelle -oppilaan- ja opinto-ohjaajien kokemuksia nivelvaiheen tiedonsiirrosta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Opinnäytetyön ... -
Lastensuojelun asiakkaina olleiden nuorten aikuisten kertomukset toimijuudestaan koulun tukipalveluissa
Kosonen, Vilma; Saatsi, Aada (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia kertomuksia lastensuojelun asiakkaina olleet nuoret aikuiset kertoivat kokemuksistaan koulun tukipalveluista sekä miten he asemoivat omaa sekä kanssaan työskentelevien ammattilaisten ... -
Vanhempien kokemukset kehitysvammaisen lapsen siirtymästä aikuisuuteen voimavaralähtöisestä näkökulmasta
Nuija, Kerttu (2024)Tämä kandidaatin tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus siitä, miten vanhempien kokemukset kehitysvammaisen lapsen siirtymästä aikuisuuteen kuvautuvat aiemmassa tutkimuksessa. Käsittelen aihetta voimavaralähtöisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.