Koululiikunnan soveltaminen ja siihen kaivattu tuki perusopetuksen liikunnantunneilla
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien kokemuksia soveltavasta koululiikunnasta sekä sitä, millaista tukea sen toteuttamiseen kaivattaisiin. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa sitä, millaisia keinoja opettajilla on liikunnan soveltamisen toteuttamiseksi ja toisaalta sitä, millaisin tukikeinoin liikunnanopetuksen soveltamista voitaisiin helpottaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Verkkokyselyyn vastasi 19 liikuntaa opettavaa opettajaa. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin teoriasidonnaisen analyysimenetelmän keinoin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että liikuntaa opettavilla opettajilla on pääosin jonkinlaisia keinoja soveltaa liikuntaa erilaisille tukea tarvitseville oppilaille. Nämä keinot olivat samansuuntaisia kansainvälisen TREE-mallin kanssa. Kaikki tutkimuksen opettajat eivät kuitenkaan opetustaan soveltaneet, joten tutkimusaineistosta tulkittiin myös syrjiviä käytäntöjä. Tutkimuksen tulokset osoittivat sen, että liikuntaa opettavat opettajat kaipasivat nykyistä parempia resursseja soveltavan liikunnanopetuksen mahdollistamiseen. Opettajat kaipasivat ohjaajaresurssia tunnetuen ja turvallisuuden takaamiseen, erityisopettajan ammattitaitoa tuntien toteutukseen ja lisäkoulutusta oman ammattitaidon lisäämiseksi. Näiden lisäksi sopivat ryhmäkoot, niille sopivat tilat ja monipuolinen välineistö nähtiin soveltavan liikunnanopetuksen mahdollistavana tekijöinä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Musiikkihan on hauska juttu" : tapaustutkimus oppilaiden kokemuksista inklusiivisessa musiikkioppilaitoksessa
Komulainen, Aino-Reeta (2020)Tämä Pro Gradu on tapaustutkimus, joka kertoo erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kokemuksista musiikkiharrastuksessa taiteen perusopetuksen musiikin laajaa oppimäärää noudattavassa inklusiivisessa musiikkioppilaitoksessa. ... -
Erityistä tukea tarvitseva oppilas yleisopetuksen liikuntaryhmässä : oppilaiden ja opettajien kokemuksia
Vuori, Kaisa (2014)Vuori, Kaisa (2014). Erityistä tukea tarvitseva oppilas yleisopetuksen liikuntaryhmässä: oppilaiden ja opettajien kokemuksia. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 60 ... -
Koululiikunnan koetut vaikutukset kehonkuvaan
Alahäivälä, Ninna (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät koululiikunnassa ovat vaikuttaneet nuorten aikuisten kehonkuvan rakentumiseen. Toteutin tutkielman laadullisin menetelmin käyttämällä fenomenologis-hermeneuttista ... -
Rakentaja vai romuttaja : tarinoita perusopetuksen koululiikunnan vaikutuksista oppilaiden itsetuntoon
Jäppinen, Teemu (2020)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää eri vuosikymmeninä perusopetuksessa olleiden ihmisten koululiikuntakokemusten ja itsetunnon välistä yhteyttä. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, toimiiko koululiikunta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.