dc.contributor.advisor | Mertala, Pekka | |
dc.contributor.author | Kosola, Reeta | |
dc.date.accessioned | 2024-03-19T06:41:59Z | |
dc.date.available | 2024-03-19T06:41:59Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93966 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien kokemuksia soveltavasta koululiikunnasta sekä sitä, millaista tukea sen toteuttamiseen kaivattaisiin. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa sitä, millaisia keinoja opettajilla on liikunnan soveltamisen toteuttamiseksi ja toisaalta sitä, millaisin tukikeinoin liikunnanopetuksen soveltamista voitaisiin helpottaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Verkkokyselyyn vastasi 19 liikuntaa opettavaa opettajaa. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin teoriasidonnaisen analyysimenetelmän keinoin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että liikuntaa opettavilla opettajilla on pääosin jonkinlaisia keinoja soveltaa liikuntaa erilaisille tukea tarvitseville oppilaille. Nämä keinot olivat samansuuntaisia kansainvälisen TREE-mallin kanssa. Kaikki tutkimuksen opettajat eivät kuitenkaan opetustaan soveltaneet, joten tutkimusaineistosta tulkittiin myös syrjiviä käytäntöjä. Tutkimuksen tulokset osoittivat sen, että liikuntaa opettavat opettajat kaipasivat nykyistä parempia resursseja soveltavan liikunnanopetuksen mahdollistamiseen. Opettajat kaipasivat ohjaajaresurssia tunnetuen ja turvallisuuden takaamiseen, erityisopettajan ammattitaitoa tuntien toteutukseen ja lisäkoulutusta oman ammattitaidon lisäämiseksi. Näiden lisäksi sopivat ryhmäkoot, niille sopivat tilat ja monipuolinen välineistö nähtiin soveltavan liikunnanopetuksen mahdollistavana tekijöinä. | fi |
dc.format.extent | 30 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | liikunnanopetus | |
dc.subject.other | tukea tarvitseva oppilas | |
dc.title | Koululiikunnan soveltaminen ja siihen kaivattu tuki perusopetuksen liikunnantunneilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202403192480 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | erityisliikunta | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |