Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLuukkanen-Hirvikoski, Teija
dc.contributor.authorNiemi-Kaija, Helmi
dc.date.accessioned2024-03-18T06:52:25Z
dc.date.available2024-03-18T06:52:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93960
dc.description.abstractTässä maisterintutkielmassa tarkastellaan tunnetun taidekuvaston hyödyntämistä mainoskuvan kontekstissa. Aihetta käsitellään aikakauslehdissä vuonna 2006 julkaistun RAY:n mainoskampanjan Pidetään huolta näkökulmasta. Tutkimusaineistona on kuusi kampanjan mainoskuvaa, joista viisi pohjautuu Suomen kultakauden aikaisiin maalauksiin ja yksi elokuvaan Tuntematon sotilas. Tutkimuksen tutkimusmenetelmänä toimii visuaalinen analyysi ja teoriapohjana semiotiikka sekä intertekstuaalisuuden käsite. Se toteutetaan vertailemalla kampanjan kuvia niitä inspiroineeseen kuvastoon sekä tarkastelemalla mainoksissa ilmeneviä visuaalisia tekijöitä. Käsiteltäviksi aiheiksi nousevat erityisesti kotimaisen taidekuvaston intertekstuaalinen käyttö, suomalaisuus, tunnepitoiset vaikutuskeinot sekä tähän usein yhdistyvä lapsuuden teeman korostaminen. Analyysi osoittaa, että RAY:n mainoskampanjassa hyödynnetään tunnettua taidekuvastoa erityisesti sen tunnistettavuuden takia. Kuvien selkeästä modernisoinnista huolimatta useimmat rahapelejä pelaavat suomalaiset osaavat nimetä ainakin osan viittauksista ja kokevat ne siitä syystä heti tutuiksi ja turvallisiksi. Mainoskuvat luovat siten tunteen yhteenkuuluvuudesta RAY:hin ja sen edustamiin arvoihin, vaikka aikaisempaa suhdetta yhdistykseen ei olisikaan. Taidekuvaston kautta pystytään myös helposti tuomaan esille erinäisiä RAY:n kaupalliselle imagolle tärkeitä teemoja, kuten yhteisöllisyyttä ja kotimaisuutta. Jälkimmäistä teemaa tuodaan esille erityisesti historialliseen nostalgiaan vetoamisen kautta. Taiteen intertekstuaalisuuden kautta mainoskuviin on luotu tarinallinen aspekti, joka vetoaa kuluttajien tunteisiin. Tunteisiin vetoavina tekijöinä voidaan esittää erityisesti koskettavat elämäntilanteet sekä lasten kuvaamisen, joiden kautta on pystytty tuomaan koskettavasti esille RAY:n tukemia erinäisiä hyväntekeväisyyskohteita.fi
dc.format.extent63
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othermielikuvamainonta
dc.subject.otherRAY
dc.subject.otherPidetään huolta -kampanja
dc.titlePidetään huolta : mielikuvamainontaa taiteen keinoin RAY:n mainoskampanjassa (2006)
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202403182475
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineArt Historyen
dc.contributor.oppiaineTaidehistoriafi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi310
dc.subject.ysosuomalaisuus
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysotaidehistoria
dc.subject.ysointertekstuaalisuus
dc.subject.ysomainoskuvat
dc.subject.ysokuvataide
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright