Pidetään huolta : mielikuvamainontaa taiteen keinoin RAY:n mainoskampanjassa (2006)
Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan tunnetun taidekuvaston hyödyntämistä mainoskuvan kontekstissa. Aihetta käsitellään aikakauslehdissä vuonna 2006 julkaistun RAY:n mainoskampanjan Pidetään huolta näkökulmasta. Tutkimusaineistona on kuusi kampanjan mainoskuvaa, joista viisi pohjautuu Suomen kultakauden aikaisiin maalauksiin ja yksi elokuvaan Tuntematon sotilas. Tutkimuksen tutkimusmenetelmänä toimii visuaalinen analyysi ja teoriapohjana semiotiikka sekä intertekstuaalisuuden käsite. Se toteutetaan vertailemalla kampanjan kuvia niitä inspiroineeseen kuvastoon sekä tarkastelemalla mainoksissa ilmeneviä visuaalisia tekijöitä. Käsiteltäviksi aiheiksi nousevat erityisesti kotimaisen taidekuvaston intertekstuaalinen käyttö, suomalaisuus, tunnepitoiset vaikutuskeinot sekä tähän usein yhdistyvä lapsuuden teeman korostaminen.
Analyysi osoittaa, että RAY:n mainoskampanjassa hyödynnetään tunnettua taidekuvastoa erityisesti sen tunnistettavuuden takia. Kuvien selkeästä modernisoinnista huolimatta useimmat rahapelejä pelaavat suomalaiset osaavat nimetä ainakin osan viittauksista ja kokevat ne siitä syystä heti tutuiksi ja turvallisiksi. Mainoskuvat luovat siten tunteen yhteenkuuluvuudesta RAY:hin ja sen edustamiin arvoihin, vaikka aikaisempaa suhdetta yhdistykseen ei olisikaan. Taidekuvaston kautta pystytään myös helposti tuomaan esille erinäisiä RAY:n kaupalliselle imagolle tärkeitä teemoja, kuten yhteisöllisyyttä ja kotimaisuutta. Jälkimmäistä teemaa tuodaan esille erityisesti historialliseen nostalgiaan vetoamisen kautta. Taiteen intertekstuaalisuuden kautta mainoskuviin on luotu tarinallinen aspekti, joka vetoaa kuluttajien tunteisiin. Tunteisiin vetoavina tekijöinä voidaan esittää erityisesti koskettavat elämäntilanteet sekä lasten kuvaamisen, joiden kautta on pystytty tuomaan koskettavasti esille RAY:n tukemia erinäisiä hyväntekeväisyyskohteita.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Juho Rissasen taiteen suomalaisuus 1800-luvun lopulta 1920-luvun alkuvuosiin : yhteenveto
Simpanen, Marjo-Riitta (1998) -
Yritysten taidekokoelmat Suomessa : keräilypolitiikat, taiteen esittämisen käytännöt ja merkitykset elinkeinoelämässä
Luukkanen-Hirvikoski, Teija (Jyväskylän yliopisto, 2015) -
My dog is cuter than your ugly baby : äitiyden kulttuurisen mallitarinan haastaminen Elina Brotheruksen omaelämäkerrallisessa valokuvateoksessa
Upola-Lehto, Anna (2020)Tutkielmassa tarkastellaan suomalaisen valokuvataiteilijan Elina Brotheruksen omaelämäkerrallista valokuvateosta. Brotheruksen tahatonta lapsettomuutta käsittelevä teos ymmärretään äitiyden kulttuurista mallitarinaa ... -
Taidehistorian sanasto
Salmela, Ulla (Jyväskylän yliopisto, taidehistorian laitos, 2003) -
"You're not a man when you're hungry" : nykymainosten kiinnostavia miesrepresentaatioita
Mustonen, Tanja (2017)Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan, miten miehiä ja maskuliinisuuksia representoidaan nykymainoksissa. Työssä tutkitaan, miten mainosten miesrepresentaatiot toistavat ja/tai rikkovat hegemonista maskuliinisuutta ...