Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLinderoos, Petra
dc.contributor.authorLähteenmäki, Maria
dc.date.accessioned2024-03-13T06:25:11Z
dc.date.available2024-03-13T06:25:11Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93879
dc.description.abstractTämä maisterintutkielma on jatkoa aiemmalle kandidaatintutkielmalleni, joka käsittelee Hermann Hessen klassikkoromaania Arosusi (Der Steppenwolf). Maisterintutkielmassani analysoin teoksen henkilöhahmoja Harrya, Hermineä ja Pabloa sekä heidän välisiä suhteita, ja miten modernismi ja jazz niihin vaikuttavat. Tutkimusmetodinani käytän hermeneutiikkaa ja henkilöhahmojen analyysia. Päähenkilöllä Harrylla on eniten etuoikeuksia sukupuolensa, tiedottajan ammattinsa, valkoisuutensa ja koulutustaustansa vuoksi. Sen sijaan sekä Hermine että Pablo kokevat syrjintää: Hermine prostituoituna ammatinvalintansa ja sukupuolensa ja Pablo rodullistetun asemansa takia. Jazzkulttuuri mahdollistaa henkilöhahmojen kohtaamisen heidän erilaisesta sosiaalisesta statuksestaan ja yhteiskunnallisesta asemastaan huolimatta ja toisaalta henkilöhahmojen välisten valta-asemien muutoksen. Myös naiset, kuten Hermine, ja rodullistetut muusikot, kuten Pablo, tulevat nähdyksi jazzkulttuurin sisällä ja he edustavat modernismia. Herminen elämässä modernismi ja jazz näkyvät kuluttamisena, muodin seuraamisena, sosiaalisten normien ja sukupuoliroolien uhmaamisena. Myös Pablo painottaa konventionaalisista tavoista luopumista niin musiikin kuin muunkin elämän saroilla. Musiikissa, jazzissa, Pablo painottaa kokemista, tuntemista, tekemistä käytännössä ja hetkessä elämistä. Hermine ja Pablo toimivat opettajina Harrylle ja Harry, joka yleensä tietää kaiken ja tulee kuulluksi, joutuu nöyrtymään oppilaan asemaan, tunnustamaan tietämättömyytensä ja kuuntelemaan marginaaliin työnnettyjä ihmisiä.fi
dc.format.extent68
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isodeu
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othergirls
dc.subject.otherjazz-aika
dc.subject.otherhenkilöhahmo
dc.subject.otherhenkilöhahmojen analyysi
dc.titleDie Bedeutung von Jazz und Modernismus in der Figurenkonstellation der Beziehung zwischen Harry, Hermine und Pablo im Roman Der Steppenwolf (1927) von Hermann Hesse
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202403132343
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysojazz
dc.subject.ysomodernismi
dc.subject.ysofiktiiviset hahmot
dc.subject.ysohermeneutiikka
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright