dc.contributor.advisor | Linderoos, Petra | |
dc.contributor.author | Lähteenmäki, Maria | |
dc.date.accessioned | 2024-03-13T06:25:11Z | |
dc.date.available | 2024-03-13T06:25:11Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93879 | |
dc.description.abstract | Tämä maisterintutkielma on jatkoa aiemmalle kandidaatintutkielmalleni, joka käsittelee Hermann Hessen klassikkoromaania Arosusi (Der Steppenwolf). Maisterintutkielmassani analysoin teoksen henkilöhahmoja Harrya, Hermineä ja Pabloa sekä heidän välisiä suhteita, ja miten modernismi ja jazz niihin vaikuttavat. Tutkimusmetodinani käytän hermeneutiikkaa ja henkilöhahmojen analyysia.
Päähenkilöllä Harrylla on eniten etuoikeuksia sukupuolensa, tiedottajan ammattinsa, valkoisuutensa ja koulutustaustansa vuoksi. Sen sijaan sekä Hermine että Pablo kokevat syrjintää: Hermine prostituoituna ammatinvalintansa ja sukupuolensa ja Pablo rodullistetun asemansa takia. Jazzkulttuuri mahdollistaa henkilöhahmojen kohtaamisen heidän erilaisesta sosiaalisesta statuksestaan ja yhteiskunnallisesta asemastaan huolimatta ja toisaalta henkilöhahmojen välisten valta-asemien muutoksen.
Myös naiset, kuten Hermine, ja rodullistetut muusikot, kuten Pablo, tulevat nähdyksi jazzkulttuurin sisällä ja he edustavat modernismia. Herminen elämässä modernismi ja jazz näkyvät kuluttamisena, muodin seuraamisena, sosiaalisten normien ja sukupuoliroolien uhmaamisena.
Myös Pablo painottaa konventionaalisista tavoista luopumista niin musiikin kuin muunkin elämän saroilla. Musiikissa, jazzissa, Pablo painottaa kokemista, tuntemista, tekemistä käytännössä ja hetkessä elämistä. Hermine ja Pablo toimivat opettajina Harrylle ja Harry, joka yleensä tietää kaiken ja tulee kuulluksi, joutuu nöyrtymään oppilaan asemaan, tunnustamaan tietämättömyytensä ja kuuntelemaan marginaaliin työnnettyjä ihmisiä. | fi |
dc.format.extent | 68 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | deu | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | girls | |
dc.subject.other | jazz-aika | |
dc.subject.other | henkilöhahmo | |
dc.subject.other | henkilöhahmojen analyysi | |
dc.title | Die Bedeutung von Jazz und Modernismus in der Figurenkonstellation der Beziehung zwischen Harry, Hermine und Pablo im Roman Der Steppenwolf (1927) von Hermann Hesse | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202403132343 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | jazz | |
dc.subject.yso | modernismi | |
dc.subject.yso | fiktiiviset hahmot | |
dc.subject.yso | hermeneutiikka | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |