Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRiekkinen, Janne
dc.contributor.authorPohja, Leevi
dc.date.accessioned2024-03-12T06:49:37Z
dc.date.available2024-03-12T06:49:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93871
dc.description.abstractStartupit luovat innovaatiota, synnyttävät uusia työpaikkoja ja taloudellista kasvua. Startup-maailma on täynnä menestystarinoita ja vaikka menestystarinoita on paljon, lähes 90 % startupeista epäonnistuu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tekijät, jotka vaikuttavat teknologia-startupien menestykseen eri elinkaaren vaiheissa. Jos voimme tunnistaa tärkeät tekijät, voimme parantaa startuppien selviytymisen mahdollisuuksia. Tutkimus tehtiin kirjallisuuskatsauksena. Lähteinä käytettiin tieteellisiä artikkeleita ja alalla merkittävien toimijoiden kirjallisuutta. Joitakin verkkosivustoja käytettiin tilastojen saamiseksi. Teknologia-startupien on keskityttävä tuotekehitykseen ja asiakastyytyväisyyteen. Useimmat tunnistetut menestystekijät ja epäonnistumisen syyt koskivat tuotekehitystä. Hyvät tuotteet luovat tyytyväisiä asiakkaita. Epäonnistumiset näillä alueilla johtavat yleensä epäonnistumiseen jokaisessa startupin elinkaaren vaiheessa. Startupin perustajien on oltava avoimia ja kyettävä oppimaan kaikissa startupin elinkaaren vaiheissa. Startupin tulee myös keskittyä tuotekehitykseen jokaisessa elinkaaren vaiheessa. Tuotetta tai palvelua pitää asiakastestien avulla kehittää jatkuvasti, jotta tiedetään että kehitetään palvelua tai tuotetta, jolle on oikea tarve markkinoilla.fi
dc.description.abstractStartups are drivers of innovation. They create new jobs and drive economic growth. Startups create new innovations that will shape the world of the future. Even though there are many success stories, almost 90 % of startups fail. The motivation for this research is to find out the factors that influence the success of technology startups in different lifecycle stages. If we can identify important factors maybe, we can improve the survival rate of startups. The research was done as a literary review. Sources for the literary review were science articles and books created by significant figures in the industry. Some websites were used for statistics. Technology startups need to focus on product development and to customer satisfaction. Most of the identified success factors and reasons for failure were talking about product development. Good products create satisfied customers. Failures in these areas usually lead to failure in every stage of the startup lifecycle. Startup founders must be open-minded and able to learn in all stages of the startup. Startups should prioritize learning to develop a product or service that meets the needs of their customersen
dc.format.extent30
dc.language.isofi
dc.subject.otherteknologia-startup
dc.subject.otherstartup-menestys
dc.subject.otherstartup-epäonnistuminen
dc.titleTeknologia-startupien menestykseen vaikuttavat tekijät elinkaaren eri vaiheissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202403122331
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysostartup-yritykset
dc.subject.ysomenestyminen
dc.subject.ysoelinkaari


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot