Teknologia-startupien menestykseen vaikuttavat tekijät elinkaaren eri vaiheissa
Startupit luovat innovaatiota, synnyttävät uusia työpaikkoja ja taloudellista kasvua. Startup-maailma on täynnä menestystarinoita ja vaikka menestystarinoita on paljon, lähes 90 % startupeista epäonnistuu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tekijät, jotka vaikuttavat teknologia-startupien menestykseen eri elinkaaren vaiheissa. Jos voimme tunnistaa tärkeät tekijät, voimme parantaa startuppien selviytymisen mahdollisuuksia. Tutkimus tehtiin kirjallisuuskatsauksena. Lähteinä käytettiin tieteellisiä artikkeleita ja alalla merkittävien toimijoiden kirjallisuutta. Joitakin verkkosivustoja käytettiin tilastojen saamiseksi. Teknologia-startupien on keskityttävä tuotekehitykseen ja asiakastyytyväisyyteen. Useimmat tunnistetut menestystekijät ja epäonnistumisen syyt koskivat tuotekehitystä. Hyvät tuotteet luovat tyytyväisiä asiakkaita. Epäonnistumiset näillä alueilla johtavat yleensä epäonnistumiseen jokaisessa startupin elinkaaren vaiheessa. Startupin perustajien on oltava avoimia ja kyettävä oppimaan kaikissa startupin elinkaaren vaiheissa. Startupin tulee myös keskittyä tuotekehitykseen jokaisessa elinkaaren vaiheessa. Tuotetta tai palvelua pitää asiakastestien avulla kehittää jatkuvasti, jotta tiedetään että kehitetään palvelua tai tuotetta, jolle on oikea tarve markkinoilla.
...
Startups are drivers of innovation. They create new jobs and drive economic growth. Startups create new innovations that will shape the world of the future. Even though there are many success stories, almost 90 % of startups fail. The motivation for this research is to find out the factors that influence the success of technology startups in different lifecycle stages. If we can identify important factors maybe, we can improve the survival rate of startups. The research was done as a literary review. Sources for the literary review were science articles and books created by significant figures in the industry. Some websites were used for statistics. Technology startups need to focus on product development and to customer satisfaction. Most of the identified success factors and reasons for failure were talking about product development. Good products create satisfied customers. Failures in these areas usually lead to failure in every stage of the startup lifecycle. Startup founders must be open-minded and able to learn in all stages of the startup. Startups should prioritize learning to develop a product or service that meets the needs of their customers
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5403]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
IT-alan startupien epäonnistumiseen vaikuttavia tekijöitä
Selander, Erika (2023)Startup on jokseenkin vielä tuore liiketoiminnan ilmiö, joka on yleistynyt viimeisten vuosikymmenten aikana. Startup – termi ei ole saanut vieläkään virallista määrittelyä, vaikka se on ollut vaihtelevassa käytössä jo ... -
Kappaleiden kaupalliseen menestykseen vaikuttavat musiikilliset tekijät ja niiden taustalla musiikinkuluttajia ohjaavat neuraaliset ja kognitiiviset prosessit
Järventausta, Terho (2020)Tässä integroivassa kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan tutkimuksissa havaittuja musiikillisia tekijöitä, jotka vaikuttavat kappaleiden kaupalliseen menestykseen. Tutkimuksen aineisto tukee optimaalisen differentiaation ... -
Lean startup sekä pivotoinnin vaikutukset ohjelmisto startupien menestymiseen
Heinonen, Taavi (2021)Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella kuinka lean startup metodologiaan kuuluva pivotointi on vaikuttanut kolmen tutkimukseen valitun ohjelmisto startup-yrityksen suoriutumiseen. Tutkielmassa taustoitettiin sekä lean ... -
Exploring the Finnish Impact Investing Ecosystem : Perspectives on Challenges from Technology Startups
Okker, Timo; Mohanani, Rahul; Auvinen, Tommi; Abrahamsson, Pekka (Springer, 2024)The increasing significance of social and environmental impact within the technology startup business sector has garnered attention. Previous research has explored impact investing and related themes in the startup context. ... -
Energized by Emotions : Opportunity Creation in Effectual Networks
Patrakka, Mikko (2022)Yrittäjyyden tutkimuksessa effektuaatio ja effektuaaliset verkostot liitetään usein resurssien kasvattamiseen ja yrittäjien toimintaan. Yrittäjät luovat effektuaalisia verkostoja parantaakseen keinovalikoimiaan ja resurssejaan ...