Työurien johtaminen : tapaustutkimus valtion tutkimuslaitoksella
Authors
Date
2024Copyright
© The Author(s)
Työurien ja työelämän muutos on viime aikoina herättänyt paljon keskustelua
tutkijoiden ja asiantuntijoiden keskuudessa. Väestön ikääntyminen lisää
organisaatioiden välistä kilpailua osaavista työntekijöistä, jolloin
organisaatioiden on tärkeää onnistua motivoimaan ja pitämään kiinni
nykyisistä työntekijöistä sekä onnistua houkuttelemaan organisaatioon uusia
hyviä työntekijöitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on yleisesti lisätä
ymmärrystä työurajohtamisen käsitteestä, työurien johtamisesta ja työurien
johtamiseen liittyvistä haasteista suomalaisessa työelämäkontekstissa,
erityisesti tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatiossa. Tutkimus toteutettiin
laadullisena tapaustutkimuksena, jonka kohdeorganisaationa toimii eräs
valtion tutkimuslaitos. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä 18
tutkimuslaitoksen työntekijää, 7 johtajaa ja 11 esihenkilöä. Aineisto analysoitiin
aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset heijastelevat aiemman tutkimuksen ja
kirjallisuuden näkemyksiä organisatorisen työurajohtamisen ja kestävien
työurien teemoista. Tutkimuksessa työurajohtaminen nähtiin pitkäjänteisenä
toimintana, jossa tavoitteena on organisaation tavoitteiden ja yksilön toiveiden
yhteensovittaminen sekä yksilöiden uralla kehittymisen tukeminen.
Tutkimuksessa havaittiin, että työuria johdetaan tutkimus- ja
asiantuntijaorganisaatiossa monenlaisten käytänteiden ja työkalujen avulla.
Esihenkilöt ovat työurien johtamisessa keskeisessä roolissa. Työurien
johtamisessa kohdataan useita haasteita. Haasteet voidaan jakaa organisaation
toimintaan tai esihenkilötyöhön liittyviin haasteisiin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Drivers or Drifters? The “Who” and “Why” of Leader Role Occupancy : A Mixed-Method Study
Auvinen, Elina; Huhtala, Mari; Rantanen, Johanna; Feldt, Taru (Frontiers Media SA, 2021)This study investigated the reasons that leaders have given for their leader role occupancy. By using a mixed-method approach and large leader data, we aimed to provide a more nuanced picture of how leader positions are ... -
Varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden pedagoginen johtajuus ja henkilöstöjohtamisessa käytetyt pedagogiset keinot
Saarinen, Auli (2024)Tutkimuksenitavoitteena on selvittää varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden käsityksiä pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä henkilöstöjohtamisessa sekä työhyvinvoinnin tukemisessa. Tutkin myös varhaiskasvatusyksiköiden ... -
“Kun motivaatio oppimiseen on kohdallaan, niin voidaan oppimispolulla ohjata eteenpäin” : käsityksiä oppimisen johtamisesta esihenkilötyössä
Keronen, Sara; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Jyväskylän yliopisto, 2022)Työssä oppimisen merkitys henkilöstön osaamisen kehittämiselle, mutta myös motivoitumiselle työssä on tärkeää. Asiantuntijatyön kontekstissa vastuu oppimisesta on osaltaan henkilöstöllä itsellään, mutta esihenkilöitä ... -
Perspectives on Leadership in Early Childhood Education and Care Centers Through Community of Practice
Heikkinen, Kirsi-Marja; Ahtiainen, Raisa; Fonsén, Elina (Sage Publications, 2022)This article investigates early childhood education and care (ECEC) leadership through the concept of community of practice (COP). The focus is on ECEC leaders’ perceptions regarding their leadership during the educational ... -
Views from the Inside : Roles of Deputy Directors in Early Childhood Education in Finland
Halttunen, Leena; Waniganayake, Manjula (MDPI AG, 2021)This study explored the perceptions of deputy directors about their leadership in Early Childhood Education (ECE) centres in Finland. Our aim was to look beyond task distribution and understand how deputy directors enacted ...