Nykyopiskelijakin jännittää esiintymistä, mikä avuksi?
Kunttu, K., Martin, M., & Almonkari, M. (2006). Nykyopiskelijakin jännittää esiintymistä, mikä avuksi?. Suomen Lääkärilehti, 2006(44), 4585-4663. https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/katsausartikkeli/nykyopiskelijakin-jannittaa-esiintymista-mika-avuksi/
Julkaistu sarjassa
Suomen LääkärilehtiPäivämäärä
2006Tekijänoikeudet
© Suomen lääkäriliitto
Tärkein tieto: Sosiaalisten tilanteiden pelko on yleisintä nuorilla aikuisilla. Yliopisto-opiskelijoista kolmannes kokee esiintymistilanteet vaikeiksi. Osalla heistä jännittäminen saattaa haitata opintojen etenemistä. Yhteistyö opettajien, psykologien ja lääkärien kesken on tarpeen esiintymisjännityksestä johtuvien ongelmien estämiseksi ja jännittäjien auttamiseksi. Jännittämisongelmista kärsiville tulee olla tarjolla erilaisia tukimuotoja: keskustelutukea, erityiskursseja sekä ryhmä- ja yksilöterapiapalveluja. Yliopisto-opiskelijoiden moniammatillisesti ohjattu ryhmätoiminta on ollut toimiva ratkaisu. Se myös jakaa asiassa vastuuta sekä oppilaitokselle että terveydenhuollolle. Public performance anxiety is a general phenomenon; up to 30-50% of young people report having fears related to social situations. For one third of Finnish university students, performing in public is a negatively loaded experience. If persistent, the problem may cause individual suffering and difficulties in advancing in studies. Public performance anxiety is a complex issue comprised of medical, psychological and communication skills dimensions. To prevent problems and to help those suffering from social fears and anxiety, co-operation is needed between teaching staff, psychologists and physicians. Various types of services should be made available, such as GP consultations, supportive conversations, special courses, and both group and individual therapies. Finnish universities have in recent years launched courses or group interventions for students suffering from public performance anxiety. These speech communication courses designed for anxious or shy students may be part of degree studies or entirely separate courses. Typically, the groups are led by a speech communication teacher alone or together with a psychologist. The Finnish Student Health Service (FSHS) offers multi-professional short-therapy group interventions or led by psychologist alone. The main objective of group activities is to improve the students' self-esteem and self-approval. Apart from conversation, different relaxation, breathing and mental training exercises and cognitive methods are used. Experiences from these courses and group interventions have been encouraging.
...
Julkaisija
Suomen lääkäriliittoISSN Hae Julkaisufoorumista
0039-5560Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/katsausartikkeli/nykyopiskelijakin-jannittaa-esiintymista-mika-avuksi/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/16315963
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalityön rakentuminen Ohjaamoissa
Korpilauri, Titta (2021)Tämän maisterintutkielman tehtävänä on selvittää sosiaalityön rakentumista Ohjaamoissa, jotka ovat nuorten monialaisia matalan kynnyksen palvelupisteitä. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälainen käsitys Ohjaamoissa ... -
Towards a Satisfactory Future : Multiprofessional Rehabilitation for Young Persons with ADHD or ASD
Heinijoki, Hennariikka; Karhula, Maarit; Vuoskoski, Pirjo; Munukka, Matti; Nikander, Riku; Seppanen-Jarvela, Riitta (MDPI, 2024)There is a lack of knowledge about what kind of support should be offered in adulthood for persons with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) or autism spectrum disorder (ASD) to promote inclusive participation ... -
"Mä toivoin, että olisin vaan voinut vajota maan alle" : kokemus sosiaalisten tilanteiden pelon synnystä ja sen merkityksestä yksilön elämään
Ahola, Hanna (2013)Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yksittäisen tapauksen kautta sosiaalisten tilanteiden pelon syntyä, merkitystä yksilön elämään ja mahdollisia selviytymiskeinoja. Työn tarkoituksena oli tuoda esiin niitä kokemuksia, joita ... -
Venäjänkielisten maahanmuuttajaopiskelijoiden kieli-identiteetti
Iskanius, Sanna (Jyväskylän yliopisto, 2006)Iskanius tutki lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien venäjänkielisten nuorten suhdetta venäjän ja suomen kieleen, venäläisyyteen ja suomalaisuuteen ja selvitti kielten käyttötilanteita ja kielitaitoa ... -
"Sitä vaan hengitetään, joskus yksin ja joskus yhdessä" : tapaustutkimus sosiaalisen fobian tuomista haasteista terapeuttisen yhteistyösuhteen muodostumiselle
Ahde, Jarna; Holappa, Liisa (2014)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää sosiaalisen fobian vaikutusta terapeuttisen yhteistyösuhteen rakentumiseen yhden kokonaisen terapiaprosessin aikana. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on kuvata asiakkaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.