Sosiaalityön rakentuminen Ohjaamoissa
Tämän maisterintutkielman tehtävänä on selvittää sosiaalityön rakentumista Ohjaamoissa, jotka ovat nuorten monialaisia matalan kynnyksen palvelupisteitä. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälainen käsitys Ohjaamoissa työskentelevillä sosiaalityöntekijöillä on työstään, ja mitä he merkityksiä he sille antavat. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin sosiaalityöntekijöiden tehtäviä ja roolia osana monialaista yhteistyötä sekä selvitettiin sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä osallisuuden edistämisestä.
Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimi sosiaalisen konstruktionismin viitekehys, jonka mukaisesti sosiaalityön rakentumisesta Ohjaamoissa ei ole olemassa yhtä ainoaa totuutta. Näin ollen tässä tutkielmassa kuvattiin yksi konstruoitu kuva Ohjaamoissa tapahtuvasta sosiaalityöstä.
Tutkielman aineiston muodostavat viiden sosiaalityöntekijän puhelinhaastatteluina toteutetut teemahaastattelut. Haastateltavat valikoituivat Ohjaamojen itsearviointikyselyn yhteydessä tehdyn palvelukyselyn perusteella. Vuonna 2020 seitsemässä Ohjaamossa (N=39) työskenteli sosiaalityöntekijä vähintään yhtenä päivänä viikossa. Haastateltavien yhteystiedot saatiin Ohjaamojen koordinaattoreilta ja sosiaalityöntekijöille haastatteluun osallistuminen oli vapaaehtoista. Haastatteluihin osallistuneilla oli kokemusta ohjaamotyöstä kolmesta kuukaudesta kolmeen vuoteen.
Tutkielmassa aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjautuvaa sisällönanalyysiä. Aineiston huolellisen lukemisen jälkeen aineistoa järjesteltiin, jonka jälkeen sitä analysoitiin ja tulkintoja tiivistettiin. Seuraavassa vaiheessa etsittiin ja kirjoitettiin auki yleisimpiä vastaustyyppejä, joita tutkielmassa kuvailtiin sitaattien avulla. Analyysin ja tulkinnan jälkeen tutkimuksen tuloksia kytkettiin aikaisempiin tutkimuksiin.
Tutkielman tulokset osoittavat, että sosiaalityöntekijöiden palvelukenttä Ohjaamoissa on laaja. Asiakastyön lisäksi heidän työstään merkittävän osan muodostaa konsultaatiotyyppinen työ. Monialaisessa yhteistyössä sosiaalityöntekijöillä erityisenä vahvuutena on hyvä etuus- ja palvelujärjestelmän tuntemus, sekä osaaminen tilanteissa, joissa nuorilla havaitaan olevan erityisen tuen tarve. Sosiaalityöntekijöillä on mahdollisuus tehdä sosiaalityön palvelutarpeen arviointi heti, ja aloittaa nuoren tarvitsemat palvelut jopa ensimmäisen Ohjaamo-käynnin yhteydessä. Sosiaalityöntekijöiden mukaan monialainen yhteistyö mahdollistaa palvelujen nopean ja tarpeen mukaisen aloittamisen perinteistä virastossa tapahtuvaa työtä nopeammin. Tutkimuksen tulokset kertovat, että yhteistyö ulottuu myös Ohjaamossa työskentelyn ulkopuolelle. Osallisuuden edistäminen konkreettisina tekoina liittyy nuorten kohdalla sosiaalisen kuntoutuksen toimenpiteiden mahdollistamiseen ja sitä kautta nuorten kiinnittämiseen osaksi yhteiskuntaa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29839]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Osallistavaa ja ohjaavaa osallisuutta : diskurssianalyysi nuorten aikuisten sosiaalityön palvelukuvauksista
Välimäki, Vesa; Tuikkanen, Ariela; Vainikka, Paula; Tammelin, Mia; Ylistö, Sami (Sosiaalipoliittinen yhdistys, 2024)The article is based on the current debate on inclusion and its promotion in social work. The article examines what discourses of the promotion of inclusion can be identified in the service descriptions of social work for ... -
Moniammatillisuus työllistymistä edistävässä monialaisessa yhteispalvelussa : mahdollisuudet ja haasteet
Lehtonen, Eini (2021)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista on moniammatillisuus Suomen työllistymistä edistävässä monialaisessa yhteispalvelussa (TYP). Teoriaosuudessa käsitellään työllistymistä edistävää monialaista yhteispalvelua, ... -
Luokassa kodin ulkopuolelle sijoitettu lapsi : opettajan näkökulma koulun monialaisesta yhteistyöstä
Parkkonen-Manninen, Elina (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa monialaisissa verkostoissa luokanopettaja tekee työtään kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen asioissa. Tutkimuksen avulla myös haluttiin tietää, mistä monialaisista ... -
Asiakkaiden osallisuus ja katutason työntekijöiden harkintavalta osallisuuspolitiikan toteuttamisessa
Närhi, Kati; Kokkonen, Tuomo; Matthies, Aila-Leena (Talentia-lehti; Sosiaalityön tutkimuksen seura ry, 2014)Tässä artikkelissa tarkastelemme sitä, miten nuorten aikuisten kanssa työskentelevät katutason työntekijät jäsentävät asiakkaidensa osallistumisen ja osallisuuden esteitä palvelujärjestelmässä. Samalla analysoimme katutason ... -
Opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoiminta : monialaisten tiimien toiminta erityiskoulussa
Kastikainen, Eveliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoimintaa monialaisissa tiimeissä erityiskoulussa. Opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoimintaa on tutkittu Suomessa melko vähän, vaikka se edistää lapsen ...