Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMetsäpelto, Riitta-Leena
dc.contributor.authorAndersson, Kia
dc.contributor.authorOjanruoko, Ann-Christina
dc.date.accessioned2024-02-14T07:00:05Z
dc.date.available2024-02-14T07:00:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93361
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle. Tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusotteella ja analyysitapana on käytetty hermeneuttis-fenomenologista sisällönanalyysiä. Tutkimusaineisto on kerätty yksilöhaastatteluin keväällä 2023. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan luokanopettajaa, joilla kaikilla on kokemusta sekä yksin opettamisesta että yhteisopettajuudesta. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus ja aineiston analyysissä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksemme tuotti tietoa luokanopettajien kokemuksista yhteisopettajuudesta. Suurimmalla osalla haastateltavista kokemukset olivat pääsääntöisesti hyviä. Tutkittavat toivat esille, kuinka yhteisopettajuuden myötä he olivat pystyneet vaikuttamaan omaan työhyvinvointiinsa, etenkin työmäärän sekä mahdollisuuteen purkaa työhön liittyviä paineita työparin kanssa keskustellen ja ajatuksia vaihtaen. Työparin kanssa työskentely oli vaikuttanut positiivisella tavalla heidän ammatilliseen kehittymiseensä. Yhdessä tekemällä opettajat olivat oppineet toisiltaan erilaisia opetustyylejä sekä oppiaineisiin kohdistuvia taitoja. Opettajat kokivat, että yhteisopettajuus paransi opetuksen laatua. Tämän nähtiin vaikuttavan positiivisesti oppilaiden koulumenestykseen. Tutkimuksemme aihe on ajankohtainen, sillä luokanopettajien työhyvinvointi ja työn kuormittavuus ovat olleet jo pitkään puheenaiheena.fi
dc.format.extent55
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleYhteisopettajuuden merkitys työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle luokanopettajien kokemana
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202402141842
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotyöparit
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysosamanaikaisopetus
dc.subject.ysoyhteisopettajuus
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright