Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHiltunen, Leena
dc.contributor.authorMarkkanen, Minna
dc.contributor.authorRintakumpu, Maiju
dc.date.accessioned2024-02-14T06:49:42Z
dc.date.available2024-02-14T06:49:42Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93357
dc.description.abstractPro gradun tavoitteena oli selvittää, millaista on varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen, millaista sen tulisi olla tulevaisuuden digitaalisen osaamisen näkökulmasta sekä millaiset taustatekijät vaikuttavat digitaaliseen osaamiseen. Fenomenografisen tutkimuksen aineisto kerättiin strukturoidulla teemahaastattelulla seitsemältä varhaiskasvatuksen opettajalta. Teemahaastatteluista koostetun aineiston analyysivaiheessa hyödynnettiin Mishran ja Koehlerin (2006) teknologis-pedagogis-sisällöllisen tietämyksen mallia (TPACK) ja Davisin, (1989); Venkatesh & Balan (2008) tietotekniikan käytettävyyttä, hyväksyttävyyttä ja hyödynnettävyyttä työssä kuvaavaa (TAM) mallia sekä Venkateshin (2003) teknologian hyväksymistä työssä kuvaavaa (UTAUT) mallia. TPACK-mallia hyödyntäen aineistosta tutkittiin opettajien toteuttaman digipedagogiikan laatua ja heidän ymmärrystään digitalisaatio ilmiöstä sekä tulevaisuudessa tarvittavasta digitaalisesta osaamisesta. UTAUT ja TAM-malleilla pyrittiin selvittämään digitaalisen osaamisen taustalla vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kokevat, etteivät osaa tarpeeksi. Digitaalinen osaaminen painottuu teknologian mekaaniseen hallintaan, jossa taitotasot kuitenkin vaihtelevat suuresti varhaiskasvatuksen opettajien välillä. Teknisen osaamisen lisäksi digitaalisuutta tarvitaan kokonaisvaltaisemmin varhaiskasvatuksen arkeen syventämään opetettavia sisältöjä ja monipuolistamaan oppimisympäristöjä. Tuloksissa taustalla vaikuttavat tekijät vaikuttavat digitaaliseen osaamiseen positiivisesti ja negatiivisesti. Merkittävimmät taustatekijät ovat opettajan oma asenne ja teknologian tuottama lisäarvo lasten oppimisessa. Digitaalista osaamista kehittäviä taustatekijöitä ovat vertaistuki, esimerkiksi digituutorin tuki, positiivisesti suhtautuva, osaamista jakava työyhteisö ja esihenkilö, joka mahdollistaa digitaalisen osaamisen kehittämistä esimerkiksi käytännön järjestelyin, täydennyskoulutuksin ja laitehankinnoin. Lapsille tulisi tarjota digitaalista osaamista tasavertaisesti varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen opettajille tulisi tarjota vertaistukea osaamisen kehittämiseen ja kannustaa kehittämään digitaalista osaamista. Digitaalisen osaamisen sisältöjä tulisi tarkastella jatkossa varhaiskasvatuksen opettajien koulutuksessa sekä kehittää täydennyskoulutusta työssä olevien varhaiskasvatuksen opettajien tarpeisiin.fi
dc.format.extent135
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherdigitaalinen osaaminen
dc.subject.othertulevaisuuden osaaminen
dc.subject.othervarhaiskasvatuksen opettajankoulutus
dc.subject.otherTPACK
dc.subject.otherTAM
dc.subject.otherUTAUT
dc.titleVarhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202402141838
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEducational Technologyen
dc.contributor.oppiaineKoulutusteknologiafi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysotieto- ja viestintätekniikka
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright