Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorCollin, Kaija
dc.contributor.authorTulokas, Helmi
dc.contributor.authorOllila, Riina
dc.date.accessioned2024-02-06T07:37:41Z
dc.date.available2024-02-06T07:37:41Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93265
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella työssä opiskelun ja oppimiskulttuurin yhteyttä työn imuun ja työuupumukseen. Muuttuva työelämä asettaa lisääntyvästi oppimisvaatimuksia, ja samanaikaisesti työhyvinvoinnin haasteet ovat yleistyneet. Tästä syystä on tärkeää ymmärtää, miten työssä oppimista voidaan edistää tavalla, joka myös tukee hyvinvointia. Tutkimuksen aineistona toimi vuoden 2022 työolobarometri (N = 1862), joka tutkii suomalaisten palkansaajien työoloja. Aineiston analyysiin käytettiin lineaarista regressioanalyysiä, hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä sekä yksisuuntaista varianssianalyysiä. Tulokset osoittivat, että organisaation oppimiskulttuuri vaikutti työhyvinvointiin voimakkaammin kuin työssä opiskelu. Työssä opiskelun vaikutukset työhyvinvointiin vaihtelivat oppimismenetelmän mukaan, esimerkiksi itsenäinen opiskelu lisäsi työn imua, kun taas verkkomateriaalin avulla opiskelu oli yhteydessä hieman korkeampaan työuupumukseen. Lisäksi ikä vaikutti merkittävästi oppimismenetelmien ja työhyvinvoinnin väliseen dynamiikkaan. Tutkimus tarkasteli työssä opiskelun ja organisaation oppimiskulttuurin yhteyksiä työhyvinvointiin korostaen oppimiskulttuurin merkitystä työhyvinvoinnin edistäjänä. Organisaatiot voivat edistää työntekijöiden sopeutumista muutoksiin tarjoamalla mahdollisuuksia hyvinvointia tukevaan oppimiseen. Kehittämällä ikäsensitiivisiä oppimisympäristöjä ja rakentamalla henkilökohtaisia oppimispolkuja, voidaan vastata tehokkaammin aikuisten oppijoiden yksilöllisiin tarpeisiin sekä oppimistyyleihin.fi
dc.format.extent61
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othertyöolobarometri
dc.subject.othertyössä opiskelu
dc.subject.otheroppimiskulttuuri
dc.titleTyössä opiskelun ja oppimiskulttuurin yhteys työhyvinvoinnin kokemiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202402061756
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysotyön imu
dc.subject.ysouupumus
dc.subject.ysoopiskelu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright