dc.contributor.advisor | Collin, Kaija | |
dc.contributor.author | Tulokas, Helmi | |
dc.contributor.author | Ollila, Riina | |
dc.date.accessioned | 2024-02-06T07:37:41Z | |
dc.date.available | 2024-02-06T07:37:41Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93265 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella työssä opiskelun ja oppimiskulttuurin yhteyttä työn imuun ja työuupumukseen. Muuttuva työelämä asettaa lisääntyvästi oppimisvaatimuksia, ja samanaikaisesti työhyvinvoinnin haasteet ovat yleistyneet. Tästä syystä on tärkeää ymmärtää, miten työssä oppimista voidaan edistää tavalla, joka myös tukee hyvinvointia.
Tutkimuksen aineistona toimi vuoden 2022 työolobarometri (N = 1862), joka tutkii suomalaisten palkansaajien työoloja. Aineiston analyysiin käytettiin lineaarista regressioanalyysiä, hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä sekä yksisuuntaista varianssianalyysiä.
Tulokset osoittivat, että organisaation oppimiskulttuuri vaikutti työhyvinvointiin voimakkaammin kuin työssä opiskelu. Työssä opiskelun vaikutukset työhyvinvointiin vaihtelivat oppimismenetelmän mukaan, esimerkiksi itsenäinen opiskelu lisäsi työn imua, kun taas verkkomateriaalin avulla opiskelu oli yhteydessä hieman korkeampaan työuupumukseen. Lisäksi ikä vaikutti merkittävästi oppimismenetelmien ja työhyvinvoinnin väliseen dynamiikkaan.
Tutkimus tarkasteli työssä opiskelun ja organisaation oppimiskulttuurin yhteyksiä työhyvinvointiin korostaen oppimiskulttuurin merkitystä työhyvinvoinnin edistäjänä. Organisaatiot voivat edistää työntekijöiden sopeutumista muutoksiin tarjoamalla mahdollisuuksia hyvinvointia tukevaan oppimiseen. Kehittämällä ikäsensitiivisiä oppimisympäristöjä ja rakentamalla henkilökohtaisia oppimispolkuja, voidaan vastata tehokkaammin aikuisten oppijoiden yksilöllisiin tarpeisiin sekä oppimistyyleihin. | fi |
dc.format.extent | 61 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | työolobarometri | |
dc.subject.other | työssä opiskelu | |
dc.subject.other | oppimiskulttuuri | |
dc.title | Työssä opiskelun ja oppimiskulttuurin yhteys työhyvinvoinnin kokemiseen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202402061756 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | työn imu | |
dc.subject.yso | uupumus | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |