Esihenkilöiden itsetuntemus johtamistavastaan 360-palautearviointien perusteella ja mittarin validointi
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
2024:132 | 2025:4
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella Psycon Oy:n 360-mittarin sisältämiä johtamisen ulottuvuuksia ja esihenkilöiden itsetuntemusta johtamistavastaan 360-arviointien perusteella. Aiemman tutkimuksen mukaan johtajan itsetuntemus on yhteydessä moniin positiivisiin tuloksiin, kuten johtamisen tehokkuuteen, alaisten työtyytyväisyyteen, tunteita sallivampaan työympäristöön ja
itsensä johtamiseen (Tekleab ym., 2008, 186), minkä vuoksi sen tutkiminen on
tärkeää. Psycon Oy:n 360-mittaria ei ole validoitu, joten myös tämä on tarpeellista.
Tämän tutkimuksen aineistona käytettiin vuosina 2021 ja 2022 väitöstutkimusta varten kerättyä 360-kyselyaineistoa. 360-palautekyselyyn vastasi
yhteensä 2250 vastaajaa kymmenestä pirkanmaalaisesta teollisuus-, rakennus-,
palvelu-, terveydenhuolto- ja pankkialojen yrityksestä. Vastaajina oli arvioitavien itsensä lisäksi heidän esihenkilöitään, alaisiaan, kollegojaan sekä ulkoisia
yhteistyökumppaneita. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan esihenkilöiden itsearviointeja ja heidän alaistensa arvioita.
360-mittarin sisältämiä johtamisen ulottuvuuksia selvitettiin eksploratiivisella faktorianalyysilla, jonka tuloksena oli viisi johtamisen ulottuvuutta. Esihenkilöiden itsearviointien ja alaisten arvioiden yhteneväisyyttä tarkasteltiin parittaisella t-testillä, joka tehtiin faktorianalyysin pohjalta muodostetuille muuttujille. Parittaisen t-testin tulosten mukaan esihenkilöiden itsearviointien ja alaisten arvioiden välillä ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroavaisuuksia minkään johtamisen ulottuvuuden suhteen, joten esihenkilöiden itsetuntemuksen voi todeta olleen varsin hyvä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29773]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden pedagoginen johtajuus ja henkilöstöjohtamisessa käytetyt pedagogiset keinot
Saarinen, Auli (2024)Tutkimuksenitavoitteena on selvittää varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden käsityksiä pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä henkilöstöjohtamisessa sekä työhyvinvoinnin tukemisessa. Tutkin myös varhaiskasvatusyksiköiden ... -
Intuitiolla mennään ja verkostoissa johdetaan : esihenkilöiden tarinoita ammatillisen osaamisen johtamisesta hajautetuissa organisaatioissa
Köykkä, Katja (2021)Tämä tutkimus tarkastelee ammatillisen osaamisen johtamista esihenkilöiden kertomana. Toimintaympäristönä heillä on hajautetut kansalaisjärjestöorganisaatiot. Tutkimuksen aihe on tärkeä, sillä globaali ja nopeasti muuttuva ... -
Esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä
Vilpas, Juha (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin sairaalan esihenkilöiden johtamisen vaikutusta lääkäreiden ja sairaanhoitajien työssä oppimiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisen johtamisen koetaan edistävän sekä ... -
"Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" : varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista
Kärkkäinen, Jonita (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja heidän näkemyksiään positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena. Tutkimus ... -
Esihenkilöiden käsityksiä Lapset puheeksi -menetelmän implementoinnista Keski-Suomen hyvinvointialueella
Lehtoranta, Sini (2024)Tarkastelin tässä tutkimuksessa Keski-Suomen hyvinvointialueen lasten ja nuorten terveydenhuollon esihenkilöiden käsityksiä Lapset puheeksi -menetelmästä ja kyseisen menetelmän juurruttamisesta käytänteisiin. Lasten ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.