Kirurgisten taitojen oppiminen leikkaussimulaattorin avulla : esimerkkinä laparoskooppinen sappirakon poisto
Antikainen, T., Silvennoinen, M., Scheinin, T., Isojärvi, J., Mäkinen, E., & Ikonen, T. (2011). Kirurgisten taitojen oppiminen leikkaussimulaattorin avulla : esimerkkinä laparoskooppinen sappirakon poisto. Suomen lääkärilehti, 7(66), 553-559. https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/katsausartikkeli/kirurgisten-taitojen-oppiminen-leikkaussimulaattorin-avulla/
Published in
Suomen lääkärilehtiAuthors
Date
2011Copyright
© Suomen Lääkäriliitto, 2011
Simulaatio-opetusta käytetään monilla aloilla, joilla työsuoritus tai työympäristö on haastava ja sisältää merkittäviä koulutusriskejä. Tässä HALO-katsauksessa arvioidaan uusimpien tietokoneavusteisten sappileikkaussimulaattorien käyttöä tähystysleikkausten oppimisessa. Systemaattiseen kirjallisuuskatsaukseen hyväksyttiin tietokoneavusteista sappileikkaussimulaattoria käsittelevät satunnaistetut (5) tai kontrolloidut (4) tutkimusasetelmat sekä järjestelmälliset katsaukset (3). Lisäksi arvioitiin seitsemän harjoituslaatikkoa (black box) käsitellyttä tutkimusta. Laadukasta tutkimustietoa oli niukasti. Tähän mennessä julkaistuissa tutkimuksissa ei ole seurattu potilaiden hoitotuloksia. Myös tiedot sappileikkaussimulaattorien kustannusvaikuttavuudesta puuttuvat. Etenkin opiskelun alkuvaiheessa simulaattoriharjoittelu nopeuttaa oikean suorituksen oppimista, ja tämä heijastuu myös ensimmäisiin sappileikkauksiin. Mitattavat tavoitteet ja validoitu koulutusohjelma edistävät tuloksellista harjoittelua. Oppimisen teoreettiset perusteet puoltavat leikkaussimulaattorien käyttöä, ja myös niukka tutkimustieto tukee niiden käyttöä kirurgikoulutuksen alkuvaiheessa. Simulaattoriharjoittelu antaa tilaisuuden teknisten taitojen oppimisen edellyttämiin toistoihin. Suorituksia rekisteröivien laitteiden avulla voi seurata taitojen kehittymistä ja kohdistaa harjoittelun tiettyihin tehtäviin. Siirtyykö oppi ja missä määrin oikeisiin potilastilanteisiin? Millaisesta laitteesta on (eniten) hyötyä? Millaista (kustannus)vaikuttavan simulaattoriharjoittelun pitäisi olla? Missä lääkärikoulutuksen vaiheessa simulaattoriharjoittelusta saadaan paras hyöty?
...
Background -- Simulators are widely used for educational purposes in many occupations where practice in authentic environments would involve high human or economic risks (e.g. aviation, nuclear power energy production). Several potentially harmful medical procedures can be simulated by increasingly complex and at the same time more expensive techniques and equipment. This review gives an update on computer-based virtual reality (VR) simulators and their use in training for laparoscopic cholecystectomies. Methods -- A systematic literature review involved gathering relevant publications from leading databases (Medline, Cochrane, Embase). We accepted randomized or controlled trials and the newest systematic reviews (ASERNIP-S 2007). Results -- Research on the use of simulators for training laparoscopic cholecystectomies is scant. In addition to three studies reported in the ASERNIP-S review, five randomized trials involving VR-stimulators were analysed. Furthermore, seven studies comparing black boxes and simulators were included. The results indicated simulator training to be beneficial to novice surgeons. Novices seemed to be able to perform their first real patient cholecystectomies with fewer errors. There are no publications that provide clinical follow-up data following the use of simulators. The computer-based simulators enabled data from training sessions to be stored for later evaluation or monitoring purposes. Even though more independent training with these simulators is possible, optimal learning requires skills training to be conducted as part of a systematic training program. No data on the cost-benefit of simulators exist. In Finland, the price of a VR-simulator begins at EUR 60 000. Conclusions -- The theoretical background to learning supports the use of simulators, while the limited research data available also support their use in the early phases of surgical training. The cost of buying and using simulators is justified if the risk of injuries and complications to patients can be reduced. Developing surgical skills requires repeated training, something made possible by simulators. In order to achieve optimal learning a validated training programme is needed.
...
Publisher
Suomen lääkäriliittoISSN Search the Publication Forum
0039-5560Keywords
Original source
https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/katsausartikkeli/kirurgisten-taitojen-oppiminen-leikkaussimulaattorin-avulla/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/19871894
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lentäjien havainnointi lentosimulaattorissa : silmänliikeaineiston tutkaileva aineistoanalyysi Markovin piilomallien avulla
Sipiläinen, Katriina (2022)Simulaatiolentoharjoituksien käyttö lentäjien koulutuksessa on kasvussa. Tämä pro gradu -tutkielma liittyy tutkimushankkeeseen "Vaativan laskeutumisen taito", jonka tavoitteena on kehittää lentäjien simulaatiokoulutusta ... -
Ruoansulatuskanavan tähystysten monimuoto-opetus kirurgian ja sisätautien runkokoulutuksessa
Silvennoinen, Minna; Mattila, Anne; Korhonen, Heikki; Mrena, Johanna; Peräaho, Markku; Mecklin, Jukka-Pekka (Suomen lääkäriliitto, 2016)Lähtökohdat - Keski-Suomen keskussairaalassa on vuodesta 2011 järjestetty gastroenterologian monimuotoista perehdytyskoulutusta, joka on pakollinen kaikille kirurgian ja sisätautien alojen runkokoulutettaville. Tavoitteena ... -
What do we do when we analyse the temporal aspects of computer-supported collaborative learning? A systematic literature review
Lämsä, Joni; Hämäläinen, Raija; Koskinen, Pekka; Viiri, Jouni; Lampi, Emilia (Elsevier BV, 2021)To better understand the premises for successful computer-supported collaborative learning (CSCL), several studies over the last 10 years have analysed the temporal aspects of CSCL. We broadly define the temporal aspects ... -
Staying at the front line of literature : How can topic modelling help researchers follow recent studies?
Lämsä, Joni; Espinoza, Catalina; Tuhkala, Ari; Hämäläinen, Raija (EARLI, 2021)Staying at the front line in learning research is challenging because many fields are rapidly developing. One such field is research on the temporal aspects of computer-supported collaborative learning (CSCL). To obtain ... -
The six C’s of successful higher education-industry collaboration in engineering education : a systematic literature review
Vuoriainen, Antti; Rikala, Pauliina; Heilala, Ville; Lehesvuori, Sami; Oz, Sahsenem; Kettunen, Lauri; Hämäläinen, Raija (Taylor & Francis, 2024)This systematic literature review provides an overview of how higher education in engineering, in collaboration with industry, supports student transitions to work life. A qualitative content analysis of 36 articles published ...