Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKääriäinen, Sami
dc.date.accessioned2024-01-30T07:26:28Z
dc.date.available2024-01-30T07:26:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93111
dc.description.abstractTutkimukseni tarkoitus oli saada selville, miten vuosien 2019–2022 aikana valmistuneet liikuntapedagogit näkivät ja kokivat tunne- ja vuorovaikutustaidot. Tutkimuksen teoriaosuudessa kerron, mitä tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat. Kerron myös niistä vallitsevia käsityksiä ja malleja. Keskityn erityisesti Thomas Gordonin (2006) vuorovaikutusmalliin. Tämä malli toimii pohjana Jyväskylän yliopiston liikunnanopettajakoulutuksen vuorovaikutuskursseilla. Kerron myös, miten tunne- ja vuorovaikutustaidot näkevät liikuntapedagogiikan opinnoissa. Toteutin tutkimukseni laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseni tieteenfilosofia pohjautuu fenomenologis-hermeneuttiseen katsomukseen. Aineistonkeruumenetelmänäni toimi strukturoimaton eli avoin haastattelu. Haastattelin kuutta liikuntapedagogia, jotka olivat valmistuneet tutkimukseni kohteena olleen aikavälin sisällä. Haastateltavista neljä oli miehiä, ja kaksi naisia. Tein haastattelut sekä kasvotusten, että etäyhteyden avulla. Nauhoitin haastattelut digitaalisesti, ja litteroin nauhoitetun tekstin sanatarkasti. Litteroitua tekstiä kertyi 70 sivua. Analysoin litteroidun aineiston teoriapohjaisen sisällönanalyysin avulla. Tuloksista selvisi, että liikuntapedagogit pitivät tunne- ja vuorovaikutustaitoja niin työssään kuin elämässäänkin erittäin suuressa arvossa. He saivat liikunnanopettajakoulutuksesta paljon tietoa ja taitoa tunne- ja vuorovaikutustaitoihin liittyen. Erityisesti tunnetaitojen oppimisesta koettiin olevan suuri hyöty elämässä ylipäätään. Vuorovaikutustaitojen harjoittelua taas kehuttiin suurien harjoitusmäärien ja selkeyden vuoksi. Koulutukseen toivottiin myös parannuksia taitojen tehokkaampaa opettamista silmällä pitäen. Liikuntapedagogit näkivät tunne- ja vuorovaikutustaitojen olevan tärkeää opettaa oppilaille. He kokivat, että opetus on nykyään puutteellista ja riittämätöntä. Opettajan työssä toimiessa liikuntapedagogit pitivät tärkeänä positiivisen ja kannustavan oppimisilmapiirin luomista.fi
dc.format.extent59
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherliikuntapedagogit
dc.subject.otherGordonin vuorovaikutusmalli
dc.subject.otherliikunnanopettajakoulutus
dc.title"Nää on ehkä elämässä tärkeimpiä taitoja mitä on olemassa, ei pelkästään opettajan työssä, vaan elämässä muutenki." : 2019-2021 valmistuneiden liikuntapedagogien käsityksiä ja kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaidoista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202401301616
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoliikunnanopettajat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright