Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTarnanen, Mirja
dc.contributor.authorKalalahti, Mira
dc.contributor.authorPalonen, Tuire
dc.date.accessioned2024-01-22T10:24:38Z
dc.date.available2024-01-22T10:24:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationTarnanen, M., Kalalahti, M., & Palonen, T. (2023). Pedagoginen yhteistyö kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisessa kouluyhteisössä. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>33</i>(4), 91-107.
dc.identifier.otherCONVID_197558266
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92959
dc.description.abstractArtikkelissa tarkastellaan henkilöstön pedagogista yhteistyötä kahdessa koulussa, joissa on enemmän maahanmuuttotaustaisia oppilaita kuin suomalaisissa kouluissa yleensä. Pedagogisella yhteistyöllä tarkoitetaan henkilöstön yhteistä toimintaa, jonka tavoitteena on parantaa kaikkien oppilaiden oppimisen mahdollisuuksia ja vahvistaa oppimista tukevien käytänteiden soveltamisesta siten, että se ehkäisee polarisaatiota ja tukee oppimisen lisäksi osallistavan kouluyhteisön kehittämistä. Tutkimusaineisto koostuu kahden koulun henkilöstölle lähetetyn verkostokyselyn vastauksista [n = 115] ja kahdeksasta kyselyyn vastanneelle tehdystä teemahaastattelusta. Sähköisellä lomakkeella kerätty verkostoanalyysiaineisto perustuu vastaajien raportoimiin verkostoulottuvuuksiin (tiedonvaihto oppilaisiin liittyvistä asioista, yhteistyö, maahanmuuttotaustaisten oppilaiden tuki, emotionaalinen tuki ja inspiraation tuominen) omissa kouluissaan. Verkostokyselyn tulosten mukaan oppimiseen ja oppilaiden hyvinvointiin liittyvä tietämyksen vaihto on tihein verkostoulottuvuus, ja kouluyhteisöjen keskiössä näyttävät olevan erityisesti tiettyihin tehtäviin keskittyvät asiantuntijat, eivät niinkään opettajat yleensä. Haastatteluaineiston mukaan yhteistyön tekemistä haastavat monenlaiset tekijät, kuten työn rakenteet, lisääntyneet oppimisen tuen tarpeet, johtaminen, oman ammatillisen osaamisen riittävyys sekä jotkin kielelliset ja kulttuuriset tekijät. Pedagogisessa yhteistyössä pyritään ehkäisemään polarisaatiota, mutta toisaalta yhteistyö, tiivistyessään tiettyjen henkilöiden välille, myös ylläpitää polarisoivaa ajattelua ja toimintaa.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherpedagoginen yhteistyö
dc.titlePedagoginen yhteistyö kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisessa kouluyhteisössä
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202401221451
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöfi
dc.contributor.oppiaineSchool of Wellbeingen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange91-107
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume33
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2023
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber94935
dc.subject.ysoennaltaehkäisy
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysokouluyhteisö
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoeriarvoisuus
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysopolarisaatio (yhteiskuntatieteet)
dc.subject.ysomaahanmuuttajatausta
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19552
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6720
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8558
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p386
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8131
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3478
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6334
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10647
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24668
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21851
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.funderNordForsken
dc.relation.funderNordForskfi
jyx.fundingprogramNordforsken
jyx.fundingprogramNordforskfi
jyx.fundinginformationTämän tutkimuksen aineisto on kerätty osana kansainvälistä tutkimushanketta Teaching that Matters for Migrant Students (TEAMS), joka on NordForskin rahoittama (2020-2024) ja jossa tutkitaan toimivia ja tehokkaita tukikeinoja ja käytäntöjä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kouluyhteistöihin integroitumisen tukemiseksi Skotlannissa, Suomessa ja Ruotsissa.
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright