dc.contributor.author | Tarnanen, Mirja | |
dc.contributor.author | Kalalahti, Mira | |
dc.contributor.author | Palonen, Tuire | |
dc.date.accessioned | 2024-01-22T10:24:38Z | |
dc.date.available | 2024-01-22T10:24:38Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Tarnanen, M., Kalalahti, M., & Palonen, T. (2023). Pedagoginen yhteistyö kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisessa kouluyhteisössä. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>33</i>(4), 91-107. | |
dc.identifier.other | CONVID_197558266 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92959 | |
dc.description.abstract | Artikkelissa tarkastellaan henkilöstön pedagogista yhteistyötä kahdessa koulussa, joissa on enemmän maahanmuuttotaustaisia oppilaita kuin suomalaisissa kouluissa yleensä. Pedagogisella yhteistyöllä tarkoitetaan henkilöstön yhteistä toimintaa, jonka tavoitteena on parantaa kaikkien oppilaiden oppimisen mahdollisuuksia ja vahvistaa oppimista tukevien käytänteiden soveltamisesta siten, että se ehkäisee polarisaatiota ja tukee oppimisen lisäksi osallistavan kouluyhteisön kehittämistä. Tutkimusaineisto koostuu kahden koulun henkilöstölle lähetetyn verkostokyselyn vastauksista [n = 115] ja kahdeksasta kyselyyn vastanneelle tehdystä teemahaastattelusta. Sähköisellä lomakkeella kerätty verkostoanalyysiaineisto perustuu vastaajien raportoimiin verkostoulottuvuuksiin (tiedonvaihto oppilaisiin liittyvistä asioista, yhteistyö, maahanmuuttotaustaisten oppilaiden tuki, emotionaalinen tuki ja inspiraation tuominen) omissa kouluissaan. Verkostokyselyn tulosten mukaan oppimiseen ja oppilaiden hyvinvointiin liittyvä tietämyksen vaihto on tihein verkostoulottuvuus, ja kouluyhteisöjen keskiössä näyttävät olevan erityisesti tiettyihin tehtäviin keskittyvät asiantuntijat, eivät niinkään opettajat yleensä. Haastatteluaineiston mukaan yhteistyön tekemistä haastavat monenlaiset tekijät, kuten työn rakenteet, lisääntyneet oppimisen tuen tarpeet, johtaminen, oman ammatillisen osaamisen riittävyys sekä jotkin kielelliset ja kulttuuriset tekijät. Pedagogisessa yhteistyössä pyritään ehkäisemään polarisaatiota, mutta toisaalta yhteistyö, tiivistyessään tiettyjen henkilöiden välille, myös ylläpitää polarisoivaa ajattelua ja toimintaa. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Niilo Mäki Instituutti | |
dc.relation.ispartofseries | Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | pedagoginen yhteistyö | |
dc.title | Pedagoginen yhteistyö kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisessa kouluyhteisössä | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202401221451 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö | fi |
dc.contributor.oppiaine | School of Wellbeing | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 91-107 | |
dc.relation.issn | 2342-9046 | |
dc.relation.numberinseries | 4 | |
dc.relation.volume | 33 | |
dc.type.version | acceptedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2023 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.grantnumber | 94935 | |
dc.subject.yso | ennaltaehkäisy | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | kouluyhteisö | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | eriarvoisuus | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | monikulttuurisuus | |
dc.subject.yso | polarisaatio (yhteiskuntatieteet) | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajatausta | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19552 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6720 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8558 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p386 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8131 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3478 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6334 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10647 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24668 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21851 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.funder | NordForsk | en |
dc.relation.funder | NordForsk | fi |
jyx.fundingprogram | Nordforsk | en |
jyx.fundingprogram | Nordforsk | fi |
jyx.fundinginformation | Tämän tutkimuksen aineisto on kerätty osana kansainvälistä tutkimushanketta Teaching that Matters for Migrant Students (TEAMS), joka on NordForskin rahoittama (2020-2024) ja jossa tutkitaan toimivia ja tehokkaita tukikeinoja ja käytäntöjä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kouluyhteistöihin integroitumisen tukemiseksi Skotlannissa, Suomessa ja Ruotsissa. | |
dc.type.okm | A1 | |