Siisteyden vaikutus brändikokemukseen hotelleissa
Siisteys on usein lukeutunut aiemmassa kirjallisuudessa yrityksen palvelumaiseman osaksi, mutta omana käsitteenään sitä on tutkittu vähäisesti markkinoinnin alalla. Havaitun siisteyden on kuitenkin todettu itsessään vaikuttavan merkittävästi esimerkiksi kuluttajien käyttäytymiseen ja mielikuviin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on laajentaa siisteyttä käsittelevää tutkimusta analysoimalla sen vaikutusta brändikokemukseen ja sen neljään ulottuvuuteen: sensoriseen, affektiiviseen, älylliseen ja käytökselliseen brändikokemukseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Webropol-kyselyä jaettiin uutiskirjeenä suomalaisen hotelliketjun asiakkaille, ja kyselyyn saatiin yhteensä 218 vastausta. Kyselyaineisto analysoitiin käyttäen SPSS-ohjelmaa. Havaitun siisteyden ja brändikokemuksen eri ulottuvuuksien kausaalisuudet testattiin käyttäen yksisuuntaista lineaarista regressioanalyysia. Tutkimustulosten mukaan havaitun siisteyden todettiin vaikuttavan merkittävästi kaikkiin neljään brändikokemuksen ulottuvuuteen.
Tutkimuksen teoreettisina johtopäätöksinä voidaan todeta, että havaittu siisteys vaikuttaa brändikokemukseen monien eri ulottuvuuksien kautta vedoten sekä aisteihin, tunteisiin, luovuuteen sekä käytökseen. Liikkeenjohdollisina johtopäätöksinä todetaan siisteyden olevan yrittäjille tärkeä osa liikeympäristöä myös standardien hygieenisten toimenpiteiden lisäksi, sillä siisteydellä on mahdollisuus vaikuttaa kuluttajien kokemuksiin yrityksen brändistä monilla eri alueilla. Siisteyttä ei siis pitäisi nähdä liian triviaalina osana palvelumaisemaa. Jatkotutkimusaiheiksi ehdotetaan esimerkiksi siisteyden ja brändin yhteyksien lisätutkimusta sekä havaitusta siisteydestä syntyvien brändikokemusten vaikutusten tutkimusta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät
Laurén, Miitta (2021)Vaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elintärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat hotelleilta ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian ... -
Competition and competitive actions in the hotel industry in Finland
Malmström, Silja (2020)Tässä Pro gradu tutkielmassa tarkastellaan kilpailua Suomen hotellitoimialalla. Tavoitteena on paljastaa Suomessa toimivien hotelliyritysen käyttämät kilpailutoimet (competitive actions) ja tutkia kuinka kansainvälisten ... -
Vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus brändimielikuviin
Pyykkö, Eveliina (2022)Tässä kvalitatiivisin menetelmin toteutetussa pro gradu -tutkielmassa selvitettiin vaikuttajamarkkinoinnin toimivuutta vastuullisuusviestinnän työkaluna sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka ... -
Blogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan
Oksanen, Tytti (2016)Blogit ovat nykyään olennainen markkinointikanava ja osa kuluttajien ostoprosessia, sillä monet kuluttajat lukevat arvosteluja tuotteista ja palveluista blogeista ennen osto-päätöksen tekemistä. Blogit sisältävät kasvavassa ... -
Tavallisen ihmisen uskottavuus mainoksen suosittelijana ja uskottavuuden vaikutus asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan
Toivonen, Hanna (2012)Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia tavallisten ihmisten käyttöä mainoksen suosittelijoina, tavallisen ihmisen uskottavuutta suosittelijana ja uskottavuuden vaikutusta asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan. Aikaisempaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.