dc.contributor.author | Rautopuro, Juhani | |
dc.contributor.author | Ouakrim-Soivio, Najat | |
dc.contributor.author | Välimaa, Jussi | |
dc.date.accessioned | 2024-01-10T10:43:00Z | |
dc.date.available | 2024-01-10T10:43:00Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Rautopuro, J., Ouakrim-Soivio, N., & Välimaa, J. (2023). Peruskoulua oppimassa : oppimistulosten arvioinnit koulutusta kehittämässä. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>17</i>(4), 5-22. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.119753" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.119753</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_197455358 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92641 | |
dc.description.abstract | Artikkelissa tarkastelemme suomalaisen peruskoulun sekä kansainvälisten ja kansallisten oppimistulosten arvioinnin roolia oppivelvollisuuskoulun muutoksissa. Kysymme artikkelissamme, miten oppimistuloksista saatua tietoa käytetään koulutusjärjestelmän, kuten perusopetuksen, ohjauksessa ja koulutuspoliittisessa päätöksenteossa. Artikkelimme tutkimusaineisto koostuu kansallisten ja kansainvälisten arviointien empiiristen tutkimustulosten jatkoanalyyseistä sekä opetushallinnon asiakirjoista, joilla ohjataan perusopetusjärjestelmää. Tarkastelumme perustuu näiden aineistojen systemaattiseen analysoimiseen. Osoitamme, miten oppimistuloksia on käytetty oppivelvollisuuskoulun kehittämisessä ja koulutuspolitiikassa ohjausvälineenä. Lopuksi pohdimme koulutuspolitiikkaa poliittisena projektina, jonka tavoitteena alun perin oli luoda tasa-arvoinen ja reilu yhteiskunta. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus ja aika | |
dc.rights | CC BY-ND 4.0 | |
dc.title | Peruskoulua oppimassa : oppimistulosten arvioinnit koulutusta kehittämässä | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202401101142 | |
dc.contributor.laitos | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 5-22 | |
dc.relation.issn | 1797-2299 | |
dc.relation.numberinseries | 4 | |
dc.relation.volume | 17 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2023 Kasvatus & Aika | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | koulutuspolitiikka | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | oppivelvollisuus | |
dc.subject.yso | koulutusjärjestelmät | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | ohjausjärjestelmät | |
dc.subject.yso | PISA-tutkimus | |
dc.subject.yso | oppimistulokset | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p249 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19327 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p13908 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p248 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7413 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15802 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p22506 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8587 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2518 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ | |
dc.relation.doi | 10.33350/ka.119753 | |
dc.type.okm | A1 | |