Työhyvinvointia tukevat tekijät Opettaja–lehtien kirjoituksissa vuosina 2016–11/2023
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin, minkälaisia opettajien työhyvinvointia tukevia tekijöitä opettajat itse ovat tuoneet mediassa esille. Lisäksi selvitettiin, miten opettajien kokemukset työhyvinvointia tukevista tekijöistä ovat mahdollisesti muuttuneet tarkasteluajanjakson aikana.
Tutkimuksen menetelmällisenä lähestymistapana oli dokumenttianalyysi. Tutkimuksen aineisto koostui niistä vuosien 2016–2023 (kesäkuu) aikana Opettaja–lehdessä ilmestyneistä opettajien työhyvinvointia käsittelevistä kirjoituksista (n=40), joissa kuului perusopetuksessa työskentelevän opettajan oma ääni. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysillä. Tutkimuksen taustateoriana toimi TV-TV -malli ja teoreettisena viitekehyksenä aiemmat opettajien työhyvinvointia käsitelleet tutkimukset.
Tutkimus osoitti, että useat perusopetuksessa työskentelevät opettajat kokevat oman työyhteisön kollegoilta saadun tuen merkityksellisenä omalle työhyvinvoinnilleen. Opettajien työhyvinvointia tukevat lisäksi työtehtävien rajaaminen, palautuminen, esimies ja työympäristö. Työhyvinvoinnin tukemiseen liittyvissä asioissa voitiin lisäksi havaita joitakin elettyyn aikaan ja tapahtumiin liittyviä yhteyksiä.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että perusopetuksessa työskentelevien opettajien työhyvinvointia voidaan edistää mahdollistamalla yhteisopettajuus, antamalla vertaistukea uransa alussa oleville opettajille ja tukemalla opettajia työmäärän kohtuullistamiseen sekä palautumiseen tähtäävissä toimissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen johtajien työhyvinvointia tukevat ja haastavat tekijät pandemia-aikana
Rinta-Paavola, Salla; Ahtiainen, Raisa; Heikonen, Lauri; Fonsén, Elina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2024)The study mapped the work well-being of early childhood education leaders during the corona pandemic (COVID-19). The issue was addressed in the responses of the leaders (N = 476) to open-ended questions, in which they ... -
Hoitotyön johtajien työhyvinvointia tukevat tekijät
Tilander, Eva (2010)Hoitotyön johtajien työhyvinvointia tukevat tekijät Eva Tilander Pro gradu -tutkielma Jyväskylän Yliopisto, liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta Terveystieteiden laitos Terveyskasvatus ja terveyden edistäminen Syksy ... -
Sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointia tukevat tekijät
Haapakoski, Marika (2024)Tämän maisteritutkielman tehtävänä on ollut selvittää sosiaalityöntekijöiden keskeisiä työhyvinvointia tukevia tekijöitä. Tutkimuksen teoria perustuu positiivisen psykologian PERMA-teoriaan, jonka johdattamana tutkimusaihetta ... -
Peruskoulun opettajien työhyvinvoinnin diskurssit mediasisällöissä
Mäenpää, Jenni (2023)Opettajien työhyvinvoinnista on keskusteltu viime vuosina paljon ja aiheesta on tehty useita tutkimuksia ja selvityksiä. Tässä tutkimuksessa kartoitin peruskoulun opettajien työhyvinvoinnin diskursseja kahdessa luetuimpiin ... -
Työn vaatimusten, voimavarojen ja johtamisrakenteiden yhteys päiväkodin johtajien kokemaan työhyvinvointiin
Nurhonena, Linda; Sahab, Mari; Fonsén, Elina; Paananen, Maiju (Suomen varhaiskasvatus, 2024)The article examines the individual, work environment and organizational factors associated with the work-related well-being of early childhood education (ECE) centre leaders. It approaches work-related well-being from the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.