Using memes in Finnish upper secondary school English classes : a material package for multiliteracy pedagogy
Lukion opetussuunnitelman perusteiden laaja-alaisen osaamisen osa-alueissa mainitaan monilukutaito (Lukion opetussuunnitelman perusteet, 2019). Monilukutaito on alun perin The New London Groupin (Cazden ym., 1996) kehittämä termi, joka tarkoittaa kykyä lukea, analysoida ja tuottaa laaja-alaisen tekstikäsityksen mukaisia tekstejä. Yksi nykyaikana yleinen tekstilaji, jonka tulkitsemisessa monilukutaitoa tarvitaan, ovat meemit. Meemit ovat pääasiassa internetissä leviäviä hauskoja kuvia ja videoita, joita internetin käyttäjät imitoivat sekä uudelleenmiksaavat. Huumori on usein yksi meemien pääpiirteistä, mutta lisäksi niillä voidaan vaikuttaa muun muassa ihmisten mielipiteisiin, politiikkaan sekä mainontaan. Meemeillä voidaan myös levittää propagandaa sekä valetietoa, minkä takia niitä tulisi osata kriittisesti tulkita ja analysoida.
Suomalaiset nuoret viettävät runsaasti aikaa internetissä ja sosiaalisessa mediassa, usein kuluttaen englanninkielistä mediaa. Tästä syystä kriittistä medianlukutaitoa on tärkeää oppia myös englannin kielen kontekstissa. Lukion englannin oppikirjoissa on alettu viime vuosina käsitellä sosiaalista mediaa ja siellä vaikuttamista, mutta meemejä ei näissä kirjoissa ole vielä käytetty varsinaisina oppimateriaaleina.
Suunnittelemani kuuden oppitunnin opetusmateriaalipaketti meemien käytöstä opetuksessa perustuu monilukutaidon pedagogiikkaan. Materiaalipaketti on tarkoitettu käytettäväksi lukion ENA4-moduulissa, joka käsittelee mediaa ja yhteiskunnassa vaikuttamista. Materiaalin tavoitteena on, että oppilaat oppivat ymmärtämään, kriittisesti analysoimaan sekä luomaan meemejä, samalla monipuolisesti eri kielitaidon osa-alueita harjoittaen. Lukiolaiset valikoituivat kohderyhmäksi, koska heidän kielitaitonsa on sopivalla tasolla opiskeltavaa materiaalia ajatellen, ja koska ENA4-moduulin teemat ovat aiheeseen hyvin sopivat. Lopputuloksena on ajankohtainen, oppilaille innostava ja mielenkiintoinen, sekä toiminnallinen materiaalipaketti, jota voi muokata monille eri ikäryhmille ja kielitasoille sopivaksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module
Pitkäranta, Ella (2022)Ensimmäinen monilukutaidon määritelmä pohjaa The New London Groupin (2000) artikkeliin, jonka mukaan monilukutaito tarkoittaa tulevaisuuden kannalta välttämätöntä multimodaalista lukutaitoa. Nykyään termillä viitataan ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
Start talking! : a communicative material package for the upper secondary school oral English course
Kallio, Sanni (2016)Suullisen kielitaidon opetus etenkin lukiossa on saanut viime aikoina paljon huomiota osakseen. Tästä huolimatta suullinen kielitaito jää valitettavan usein muiden kielitaidon osa-alueiden varjoon, mikä saattaa osaltaan ... -
English as a lingua franca : a material package for an optional course in the Finnish comprehensive school
Huhtala, Tanja (2012)Englantia käytetään yhä yleisemmin lingua francana, yhteisenä kielenä, toisten englantia vieraana kielenä puhuvien kanssa. Tästä huolimatta Suomessa käytettävät englannin opetusmateriaalit keskittyvät yhä äidinkielenään ...