dc.contributor.author | Tolonen, Anni | |
dc.date.accessioned | 2023-12-22T07:54:46Z | |
dc.date.available | 2023-12-22T07:54:46Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92476 | |
dc.description.abstract | Lukion opetussuunnitelman perusteiden laaja-alaisen osaamisen osa-alueissa mainitaan monilukutaito (Lukion opetussuunnitelman perusteet, 2019). Monilukutaito on alun perin The New London Groupin (Cazden ym., 1996) kehittämä termi, joka tarkoittaa kykyä lukea, analysoida ja tuottaa laaja-alaisen tekstikäsityksen mukaisia tekstejä. Yksi nykyaikana yleinen tekstilaji, jonka tulkitsemisessa monilukutaitoa tarvitaan, ovat meemit. Meemit ovat pääasiassa internetissä leviäviä hauskoja kuvia ja videoita, joita internetin käyttäjät imitoivat sekä uudelleenmiksaavat. Huumori on usein yksi meemien pääpiirteistä, mutta lisäksi niillä voidaan vaikuttaa muun muassa ihmisten mielipiteisiin, politiikkaan sekä mainontaan. Meemeillä voidaan myös levittää propagandaa sekä valetietoa, minkä takia niitä tulisi osata kriittisesti tulkita ja analysoida.
Suomalaiset nuoret viettävät runsaasti aikaa internetissä ja sosiaalisessa mediassa, usein kuluttaen englanninkielistä mediaa. Tästä syystä kriittistä medianlukutaitoa on tärkeää oppia myös englannin kielen kontekstissa. Lukion englannin oppikirjoissa on alettu viime vuosina käsitellä sosiaalista mediaa ja siellä vaikuttamista, mutta meemejä ei näissä kirjoissa ole vielä käytetty varsinaisina oppimateriaaleina.
Suunnittelemani kuuden oppitunnin opetusmateriaalipaketti meemien käytöstä opetuksessa perustuu monilukutaidon pedagogiikkaan. Materiaalipaketti on tarkoitettu käytettäväksi lukion ENA4-moduulissa, joka käsittelee mediaa ja yhteiskunnassa vaikuttamista. Materiaalin tavoitteena on, että oppilaat oppivat ymmärtämään, kriittisesti analysoimaan sekä luomaan meemejä, samalla monipuolisesti eri kielitaidon osa-alueita harjoittaen. Lukiolaiset valikoituivat kohderyhmäksi, koska heidän kielitaitonsa on sopivalla tasolla opiskeltavaa materiaalia ajatellen, ja koska ENA4-moduulin teemat ovat aiheeseen hyvin sopivat. Lopputuloksena on ajankohtainen, oppilaille innostava ja mielenkiintoinen, sekä toiminnallinen materiaalipaketti, jota voi muokata monille eri ikäryhmille ja kielitasoille sopivaksi. | fi |
dc.format.extent | 76 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | EFL | |
dc.title | Using memes in Finnish upper secondary school English classes : a material package for multiliteracy pedagogy | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202312228470 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | monilukutaito | |
dc.subject.yso | meemit | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.subject.yso | multiliteracy | |
dc.subject.yso | memes | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |