Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTolonen, Anni
dc.date.accessioned2023-12-22T07:54:46Z
dc.date.available2023-12-22T07:54:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92476
dc.description.abstractLukion opetussuunnitelman perusteiden laaja-alaisen osaamisen osa-alueissa mainitaan monilukutaito (Lukion opetussuunnitelman perusteet, 2019). Monilukutaito on alun perin The New London Groupin (Cazden ym., 1996) kehittämä termi, joka tarkoittaa kykyä lukea, analysoida ja tuottaa laaja-alaisen tekstikäsityksen mukaisia tekstejä. Yksi nykyaikana yleinen tekstilaji, jonka tulkitsemisessa monilukutaitoa tarvitaan, ovat meemit. Meemit ovat pääasiassa internetissä leviäviä hauskoja kuvia ja videoita, joita internetin käyttäjät imitoivat sekä uudelleenmiksaavat. Huumori on usein yksi meemien pääpiirteistä, mutta lisäksi niillä voidaan vaikuttaa muun muassa ihmisten mielipiteisiin, politiikkaan sekä mainontaan. Meemeillä voidaan myös levittää propagandaa sekä valetietoa, minkä takia niitä tulisi osata kriittisesti tulkita ja analysoida. Suomalaiset nuoret viettävät runsaasti aikaa internetissä ja sosiaalisessa mediassa, usein kuluttaen englanninkielistä mediaa. Tästä syystä kriittistä medianlukutaitoa on tärkeää oppia myös englannin kielen kontekstissa. Lukion englannin oppikirjoissa on alettu viime vuosina käsitellä sosiaalista mediaa ja siellä vaikuttamista, mutta meemejä ei näissä kirjoissa ole vielä käytetty varsinaisina oppimateriaaleina. Suunnittelemani kuuden oppitunnin opetusmateriaalipaketti meemien käytöstä opetuksessa perustuu monilukutaidon pedagogiikkaan. Materiaalipaketti on tarkoitettu käytettäväksi lukion ENA4-moduulissa, joka käsittelee mediaa ja yhteiskunnassa vaikuttamista. Materiaalin tavoitteena on, että oppilaat oppivat ymmärtämään, kriittisesti analysoimaan sekä luomaan meemejä, samalla monipuolisesti eri kielitaidon osa-alueita harjoittaen. Lukiolaiset valikoituivat kohderyhmäksi, koska heidän kielitaitonsa on sopivalla tasolla opiskeltavaa materiaalia ajatellen, ja koska ENA4-moduulin teemat ovat aiheeseen hyvin sopivat. Lopputuloksena on ajankohtainen, oppilaille innostava ja mielenkiintoinen, sekä toiminnallinen materiaalipaketti, jota voi muokata monille eri ikäryhmille ja kielitasoille sopivaksi.fi
dc.format.extent76
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherEFL
dc.titleUsing memes in Finnish upper secondary school English classes : a material package for multiliteracy pedagogy
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312228470
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysomonilukutaito
dc.subject.ysomeemit
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysostudy material
dc.subject.ysomultiliteracy
dc.subject.ysomemes
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright