Käsityksiä vuorovaikutuksesta yhteisömanagerin työssä digitaalisessa ympäristössä
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Viestintä ja vuorovaikutus ovat Internetin myötä siirtyneet jatkuvasti enemmän digitaalisiin ympäristöihin. Myös yhä useampi yhteisö toimii digitaalisessa ympäristössä. Tämän myötä yhteisömanagerointi ja yhteisömanageri sen toteuttajana ovat kasvattaneet merkitystään. Yhteisömanageri on työnkuvana varsin moninainen, eikä sitä ole tarkasti määritelty. Erään määritelmän mukaan yhteisömanagerin tehtäviksi on määritelty mm. yhteisöjen luominen ja hallinnoiminen sekä osallistumisen ja yhteistyön vahvistaminen.
Tutkielmassa selvitettiin millaisin vuorovaikutuksen keinoin yhteisömanagerit edistävät vuorovaikutusta yhteisöissään ja millaisia erityispiirteitä he kokevat vuorovaikutuksella olevan digitaalisessa ympäristössä. Tutkielma toteutettiin kaksivaiheisena monimenetelmätutkimuksena. Ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin kartoittava survey-tutkimus, niin kutsuttu Yhteisömanagerikysely. Toisessa vaiheessa syvennyttiin ensimmäisen vaiheen pohjalta valittuihin teemoihin haastatellen kuutta yhteisömanageria.
Tutkielman tulosten perusteella vuorovaikutuksella nähtiin olevan keskeinen rooli yhteisöllisyyden rakentamisessa ja yhteisömanagerilla puolestaan keskeinen rooli tämän toteuttamisessa. Tulokset lisäävät ymmärrystä siitä, millaisia erityispiirteitä yhteisömanagerit kokevat nimenomaan digitaalisessa ympäristössä tapahtuvassa vuorovaikutuksessa olevan. Keskeiset hyödyt liittyivät suurempien yleisöjen tavoittamiseen helpommin ja nopeammin. Haasteet liittyivät vuorovaikutuksen pelkistymiseen ja siitä syntyviin väärinkäsityksen mahdollisuuksiin sekä varsin yleiseen huonoon käytökseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aikakausmedia digitaalisessa ympäristössä - mistä tekijöistä syntyvät menestyksen mahdollisuudet? : yleisöyhteisöjen tavoittelu, yhteisen arvon luominen & yleisöjen sitouttaminen
Kallio, Tanja (2017)Mediaorganisaatioiden yhtenä keskeisenä tavoitteena nähdään olevan yleisöjen tavoittelu digitaalisessa ympäristössä sekä mahdollisuudet, jotka syntyvät niiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Taustalla vaikuttaa mediaympäristön ... -
Asiakkaiden käsitykset ja kokemukset hoitajien supportiivisesta vuorovaikutuksesta : sosiaalinen tuki auttamiskeskustelussa
Henriksson, Karoliina (2019)Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata henkisesti kuormittavassa tilassa olleiden asiakkaiden kokemuksia ja käsityksiä hoitajan supportiivisesta vuorovaikutuksesta auttamiskeskustelussa. Tutkielmassa kuvataan sitä, millaisia ... -
Yliopiston viestintätieteiden opiskelijoiden vuorovaikutusosaaminen ja sosiaaliset verkostot : viestintätieteiden opiskelijoiden käsityksiä omasta vuorovaikutusosaamisesta ja sosiaalisista verkostoistaan
Haapoja, Markus (2020)Tässä tutkielmassa vertailtiin yliopiston viestintätieteiden opiskelijoiden käsityksiä omasta vuorovaikutusosaamisesta kasvokkain ja teknologiavälitteisesti ja mitattiin näiden osa-alueiden yhteyttä. Lisäksi mitattiin ... -
Vuorovaikutusosaaminen ja sen kehittyminen tutkijoiden työssä
Laajalahti, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2014) -
“Onhan auktoriteetti paljon muutaki kun sitä, että lapset kuuntelee.” : luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opettajan auktoriteetista ja vuorovaikutuksesta, sekä niiden suhteesta työrauhaan ja työssä jaksamiseen
Tuomiranta, Saara; Arela, Anna-Maija (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alle kaksi vuotta töissä olleiden luokanopettajien näkemyksiä opettajan auktoriteetista. Tavoitteena oli myös tutkia opettajien näkemyksiä auktoriteetin ja vuorovaikutuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.