dc.contributor.advisor | Ukkonen-Mikkola, Tuulikki | |
dc.contributor.author | Sompi, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2023-12-21T08:00:37Z | |
dc.date.available | 2023-12-21T08:00:37Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92441 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkodin johtajien käyttämiä toimintatapoja henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa. Lisäksi selvitettiin päiväkodin johtajien kokemusta osaamisestaan henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa sekä johtajuuden periaatteiden: palvelevan, jaetun ja positiivisen johtajuuden hyödyntämisestä työhyvinvoinnin tukemisessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin touko-kesäkuussa 2023 Webropol-verkkokyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Yhteensä 33 päiväkodin johtotehtävissä toimivaa vastasi kyselyyn. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Päiväkodin johtajien käyttämistä toimintatavoista henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa muodostui Neliapila - malli, jota voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen johtotehtävissä. Tulokset osoittavat, että työhyvinvointia voidaan tukea neljällä kokonaisuudella: myönteisen toimintakulttuurin luomisella, toimivien arjen rakenteiden muodostamisella, johtajan henkilökohtaisilla ominaisuuksilla ja osaamisella sekä toiminnan kehittämisellä. Tulosten mukaan päiväkodin johtajilta löytyy osaamista työhyvinvoinnin tukemiseen, mutta osaamisen kehittämisen tarpeitakin tunnistettiin. Päiväkodin johtajat käyttävät johtajuuden periaatteita henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa. Tutkimus osoitti, että päiväkodin johtajat tunnistavat työhyvinvointia tukevia toimintatapoja. Tulevaisuudessa tulisi selvittää näiden toimintatapojen vaikuttavuutta varhaiskasvatuksessa tarkasteltaessa henkilöstön työhyvinvointia. | fi |
dc.format.extent | 69 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Päiväkodin johtajien toimintatavat ja osaaminen henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202312218435 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | johtaminen | |
dc.subject.yso | johtajat | |
dc.subject.yso | esihenkilötyö | |
dc.subject.yso | henkilöstö | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | | |