Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUkkonen-Mikkola, Tuulikki
dc.contributor.authorSompi, Johanna
dc.date.accessioned2023-12-21T08:00:37Z
dc.date.available2023-12-21T08:00:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92441
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkodin johtajien käyttämiä toimintatapoja henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa. Lisäksi selvitettiin päiväkodin johtajien kokemusta osaamisestaan henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa sekä johtajuuden periaatteiden: palvelevan, jaetun ja positiivisen johtajuuden hyödyntämisestä työhyvinvoinnin tukemisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin touko-kesäkuussa 2023 Webropol-verkkokyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Yhteensä 33 päiväkodin johtotehtävissä toimivaa vastasi kyselyyn. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Päiväkodin johtajien käyttämistä toimintatavoista henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa muodostui Neliapila - malli, jota voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen johtotehtävissä. Tulokset osoittavat, että työhyvinvointia voidaan tukea neljällä kokonaisuudella: myönteisen toimintakulttuurin luomisella, toimivien arjen rakenteiden muodostamisella, johtajan henkilökohtaisilla ominaisuuksilla ja osaamisella sekä toiminnan kehittämisellä. Tulosten mukaan päiväkodin johtajilta löytyy osaamista työhyvinvoinnin tukemiseen, mutta osaamisen kehittämisen tarpeitakin tunnistettiin. Päiväkodin johtajat käyttävät johtajuuden periaatteita henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa. Tutkimus osoitti, että päiväkodin johtajat tunnistavat työhyvinvointia tukevia toimintatapoja. Tulevaisuudessa tulisi selvittää näiden toimintatapojen vaikuttavuutta varhaiskasvatuksessa tarkasteltaessa henkilöstön työhyvinvointia.fi
dc.format.extent69
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titlePäiväkodin johtajien toimintatavat ja osaaminen henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312218435
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysojohtajat
dc.subject.ysoesihenkilötyö
dc.subject.ysohenkilöstö
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrights


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright