dc.contributor.advisor | Hämäläinen, Raija | |
dc.contributor.author | Tähtinen, Riikka | |
dc.date.accessioned | 2023-12-12T07:28:50Z | |
dc.date.available | 2023-12-12T07:28:50Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92248 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, millä tavoin terveydenhuollon ammattihenkilöt reflektoivat oppimiskeskustelussa omaa oppimistaan, ja miten ohjaajat
edistivät tai tukivat oppimisen reflektointia. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia
reflektion vaiheita ja sisältöjä simulaatiokoulutuksen oppimiskeskustelussa
esiintyi Gibbsin reflektiomallin mukaisesti tarkasteltuna. Lisäksi analysoitiin,
millä tavoin reflektion vaiheet ja sisällöt ilmenivät ohjaajien ja osallistujien puheessa simulaatiokoulutuksen oppimiskeskustelun aikana.
Tutkimus toteutettiin laadullista lähestymistapaa noudattaen. Tutkimusstrategialtaan kyseessä oli tapaustutkimus. Aineistona toimi kuusi sairaalaympäristössä tallennettua oppimiskeskustelua. Tutkittavien joukko koostui simulaatiokoulutusten osallistujista (n = 27) ja simulaatio-ohjaajista (n = 8). Tutkimus
perustui valmiiseen Jyväskylän yliopiston Well@DigiWork-tutkimushankkeen aineistoon, joka oli kerätty 18.3.–25.5.2021. Aineistoanalyysi toteutettiin teorialähtöisen sisällönanalyysin sekä aineistolähtöisen temaattisen analyysin keinoin.
Tutkimus osoitti oppimiskeskustelun reflektion olevan vaiheiltaan ja sisällöltään rikasta. Tutkittavien puheessa ilmenivät kaikki Gibbsin reflektiomallin
vaiheet: kuvailu, tunteet arviointi, analyysi, johtopäätökset ja toimintasuunnitelma, mutta ne esiintyivät oppimiskeskusteluissa eri tavoin. Reflektio ei myöskään näyttäytynyt selkeänä prosessina, vaan liikkui paikoin aaltomaisesti vaiheiden välillä. Tunnistetut kahdeksan reflektion sisältöteemaa liittyivät simulaatiokoulutusten oppimistavoitteisiin ja ne olivat terveydenhuollon työelämäkontekstille ominaisia. Reflektion ilmenemisessä korostuivat ohjaajien esittämät ohjaavat kysymykset, havainnot ja tulkinnat sekä ohjauksellinen puhe ja osallistujien reflektoivat vastaukset. | fi |
dc.format.extent | 97 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | oppimiskeskustelu | |
dc.subject.other | simulaatiokoulutus | |
dc.title | Oppimiskeskustelu terveydenhuollon ammattihenkilöiden simulaatiokoulutuksessa : reflektion vaiheet, sisällöt sekä niiden ilmeneminen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202312128248 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | terveydenhuolto | |
dc.subject.yso | reflektio | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | simulointi | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |