Oppimiskeskustelu terveydenhuollon ammattihenkilöiden simulaatiokoulutuksessa : reflektion vaiheet, sisällöt sekä niiden ilmeneminen
Authors
Date
2023Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
© The Author(s)
Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, millä tavoin terveydenhuollon ammattihenkilöt reflektoivat oppimiskeskustelussa omaa oppimistaan, ja miten ohjaajat
edistivät tai tukivat oppimisen reflektointia. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia
reflektion vaiheita ja sisältöjä simulaatiokoulutuksen oppimiskeskustelussa
esiintyi Gibbsin reflektiomallin mukaisesti tarkasteltuna. Lisäksi analysoitiin,
millä tavoin reflektion vaiheet ja sisällöt ilmenivät ohjaajien ja osallistujien puheessa simulaatiokoulutuksen oppimiskeskustelun aikana.
Tutkimus toteutettiin laadullista lähestymistapaa noudattaen. Tutkimusstrategialtaan kyseessä oli tapaustutkimus. Aineistona toimi kuusi sairaalaympäristössä tallennettua oppimiskeskustelua. Tutkittavien joukko koostui simulaatiokoulutusten osallistujista (n = 27) ja simulaatio-ohjaajista (n = 8). Tutkimus
perustui valmiiseen Jyväskylän yliopiston Well@DigiWork-tutkimushankkeen aineistoon, joka oli kerätty 18.3.–25.5.2021. Aineistoanalyysi toteutettiin teorialähtöisen sisällönanalyysin sekä aineistolähtöisen temaattisen analyysin keinoin.
Tutkimus osoitti oppimiskeskustelun reflektion olevan vaiheiltaan ja sisällöltään rikasta. Tutkittavien puheessa ilmenivät kaikki Gibbsin reflektiomallin
vaiheet: kuvailu, tunteet arviointi, analyysi, johtopäätökset ja toimintasuunnitelma, mutta ne esiintyivät oppimiskeskusteluissa eri tavoin. Reflektio ei myöskään näyttäytynyt selkeänä prosessina, vaan liikkui paikoin aaltomaisesti vaiheiden välillä. Tunnistetut kahdeksan reflektion sisältöteemaa liittyivät simulaatiokoulutusten oppimistavoitteisiin ja ne olivat terveydenhuollon työelämäkontekstille ominaisia. Reflektion ilmenemisessä korostuivat ohjaajien esittämät ohjaavat kysymykset, havainnot ja tulkinnat sekä ohjauksellinen puhe ja osallistujien reflektoivat vastaukset.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Simulaatiosuoritteessa esiintyvät vaiheet ja niiden merkitys oppimisprosessissa
Kauppila, Katariina (2022)Teknologian ja ohjelmistojen kehittymisen myötä simulaatioita hyödynnetään yhä enemmän eri aloilla, mutta ymmärrys simulaatiosuoritteessa tapahtuvasta oppimisprosessista on edelleen vaillinaista. Tässä tutkimuksessa ... -
Learning teamwork through a computer game : for the sake of performance or collaborative learning?
Riivari, Elina; Kivijärvi, Marke; Lämsä, Anna-Maija (Springer Science and Business Media LLC, 2021)Our study examined using a computer-based learning game as a tool to facilitate teaching and learning teamwork skills. The game was applied to an undergraduate level human resource management course at a business school ... -
Elokuvat Luokka ja Freedom Writers kirjoittamisen kuvauksina ja reflektion osana
Pentikäinen, Johanna (Department of Music, Art and Culture Studies, 2015) -
Plussia ja miinuksia : opiskelijapalautteen merkitys, sisällöt ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa
Marin, Rakel (2013)Marin, Rakel. Plussia ja miinuksia – Opiskelijapalautteen merkitys ja teemat Aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu- tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 71 ...