Show simple item record

dc.contributor.advisorHämäläinen, Raija
dc.contributor.authorTähtinen, Riikka
dc.date.accessioned2023-12-12T07:28:50Z
dc.date.available2023-12-12T07:28:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92248
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, millä tavoin terveydenhuollon ammattihenkilöt reflektoivat oppimiskeskustelussa omaa oppimistaan, ja miten ohjaajat edistivät tai tukivat oppimisen reflektointia. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia reflektion vaiheita ja sisältöjä simulaatiokoulutuksen oppimiskeskustelussa esiintyi Gibbsin reflektiomallin mukaisesti tarkasteltuna. Lisäksi analysoitiin, millä tavoin reflektion vaiheet ja sisällöt ilmenivät ohjaajien ja osallistujien puheessa simulaatiokoulutuksen oppimiskeskustelun aikana. Tutkimus toteutettiin laadullista lähestymistapaa noudattaen. Tutkimusstrategialtaan kyseessä oli tapaustutkimus. Aineistona toimi kuusi sairaalaympäristössä tallennettua oppimiskeskustelua. Tutkittavien joukko koostui simulaatiokoulutusten osallistujista (n = 27) ja simulaatio-ohjaajista (n = 8). Tutkimus perustui valmiiseen Jyväskylän yliopiston Well@DigiWork-tutkimushankkeen aineistoon, joka oli kerätty 18.3.–25.5.2021. Aineistoanalyysi toteutettiin teorialähtöisen sisällönanalyysin sekä aineistolähtöisen temaattisen analyysin keinoin. Tutkimus osoitti oppimiskeskustelun reflektion olevan vaiheiltaan ja sisällöltään rikasta. Tutkittavien puheessa ilmenivät kaikki Gibbsin reflektiomallin vaiheet: kuvailu, tunteet arviointi, analyysi, johtopäätökset ja toimintasuunnitelma, mutta ne esiintyivät oppimiskeskusteluissa eri tavoin. Reflektio ei myöskään näyttäytynyt selkeänä prosessina, vaan liikkui paikoin aaltomaisesti vaiheiden välillä. Tunnistetut kahdeksan reflektion sisältöteemaa liittyivät simulaatiokoulutusten oppimistavoitteisiin ja ne olivat terveydenhuollon työelämäkontekstille ominaisia. Reflektion ilmenemisessä korostuivat ohjaajien esittämät ohjaavat kysymykset, havainnot ja tulkinnat sekä ohjauksellinen puhe ja osallistujien reflektoivat vastaukset.fi
dc.format.extent97
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheroppimiskeskustelu
dc.subject.othersimulaatiokoulutus
dc.titleOppimiskeskustelu terveydenhuollon ammattihenkilöiden simulaatiokoulutuksessa : reflektion vaiheet, sisällöt sekä niiden ilmeneminen
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312128248
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoterveydenhuolto
dc.subject.ysoreflektio
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysosimulointi
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright