Kemian oppimisvalmiuksien osatekijät ja niiden rakentumisen tukeminen nivelvaiheessa alakoulusta yläkouluun
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin 7.-luokkalaisten kemian oppimisvalmiuksia. Tavoitteena oli selvittää, miten 7.-luokkalaiset saisivat kemian oppimiseen mahdollisimman hyvän alun. Kirjallisuudesta selvitettiin kemian oppimisvalmiuksien osatekijät tarkastelemalla yleisiä oppimisvalmiuksien osatekijöitä ja kemian oppiaineen erityispiirteitä. Kemian opiskelu omana oppiaineenaan alkaa Suomessa 7. luokalla, kun oppilas on nivelvaiheessa siirtyessään alakoulusta yläkouluun. Kemian oppimisvalmiuksiin huomioitiin myös 7.-luokkalaisuus.
Kokeellisessa osassa tehtiin kyselytutkimukset yläkoulun kemian aineenopettajille, alakoulun luokanopettajille sekä 8. luokan ja 6. luokan oppilaille, jolloin nivelvaihetta voitiin tarkastella neljästä eri näkökulmasta. Vastauksia saatiin yhteensä 52. Kyselytutkimusten pohjana olivat kirjallisuusosassa selvitetyt kemian oppimisvalmiuksien osatekijät, ja niihin saatiin vahvistusta kyselyiden tuloksilla. Kvantitatiivisesti selvitettiin, millaiset oppilaiden kemian oppimisvalmiudet ovat. Kvalitatiivisesti vastausten sisällönanalyysillä selvitettiin kemian oppimisen aloituksen ongelmakohtia. Kun ongelmakohdat ovat selvillä, voidaan oppilaita tukea nivelvaiheessa, ja luoda parempia oppimisvalmiuksia kemian opiskeluun jo alakoulussa. Oppijan vahvat oppimisvalmiudet ovat osa sujuvan kemian opiskelun aloitusta 7. luokalla.
Tämän tutkielman tulosten mukaan kemian oppimisvalmiudet tarkoittavat yksilön valmiuksia oppia uusia tietoja ja taitoja kemian oppiaineessa. Kemian oppimisvalmiuksien osatekijät ovat kielelliset valmiudet, ajattelun taidot, muisti, motivaatio kemian opiskeluun, metakognitio, terveys ja hyvinvointi, motoriset taidot, aistitoiminnot, hahmotus- ja havaitsemiskyky, riittävät itsesäätely- ja yhteistyötaidot, tarkkaavaisuus, oman toiminnan ohjaus, minäkuva, itsetunto ja identiteetti kemian oppijana.
Tulosten mukaan kemian oppimisvalmiudet 7.-luokkalaisilla ovat kohtalaiset, jopa hyvät. Kemian opiskelun alussa oppilaat hyötyvät erityisesti vahvoista opetuskielen taidoista, opiskelutaidoista sekä ajattelun, itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen taidoista. Kemian oppimisvalmiuksien rakentumisen tukemiseksi myös kemian pohjatietoja kannattaisi tuoda enemmän esiin alakoulussa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Siirtyminen alakoulusta yläkouluun kemian opetuksen näkökulmasta
Kyrkkö, Laura (2017)Tässä pro gradu –tutkielmassa on tutkittu oppilaiden siirtymävaihetta alakoulusta yläkouluun erityisesti kemian opettamisen näkökulmasta. Tutkimuksessa on tarkasteltu erilaisia toimintamalleja, joiden avulla koulut helpottavat ... -
Äitien antaman tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina; Aunola, Kaisa; Metsäpelto, Riitta-Leena; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Tutkimuksessa selvitettiin äitien antaman tuen yhteyttä nuorten sisään- ja ulospäinsuuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen alakoulusta yläkouluun siirryttäessä. Äitien antaman tuen osa-alueina tarkasteltiin äitien nuorelleen ... -
Äitien antaman tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina; Aunola, Kaisa; Metsäpelto, Riitta-Leena; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Tutkimuksessa selvitettiin äitien antaman tuen yhteyttä nuorten sisään- ja ulospäinsuuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen alakoulusta yläkouluun siirryttäessä. Äitien antaman tuen osa-alueina tarkasteltiin äitien nuorelleen ... -
Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa
Koivu, Eerikki (2016)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden yläkoulun 7. luokalla raportoimaa toiminnallista kiinnittymistä ja sitä mahdollisesti ennustavia alakoulun 6. luo-kan tekijöitä. Ala- ja yläkoulun välisen nivelvaiheen tutkiminen ... -
Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina (2015)Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien tuen eri osa-alueiden, lämpimyyden, vanhempien tietämyksen, nuoren kanssa keskustelemisen sekä kotitehtävissä auttamisen, ohjaamisen ja autonomian tukemisen yhteyksiä nuorten sisään- ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.