dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa tarkasteltiin 7.-luokkalaisten kemian oppimisvalmiuksia. Tavoitteena oli selvittää, miten 7.-luokkalaiset saisivat kemian oppimiseen mahdollisimman hyvän alun. Kirjallisuudesta selvitettiin kemian oppimisvalmiuksien osatekijät tarkastelemalla yleisiä oppimisvalmiuksien osatekijöitä ja kemian oppiaineen erityispiirteitä. Kemian opiskelu omana oppiaineenaan alkaa Suomessa 7. luokalla, kun oppilas on nivelvaiheessa siirtyessään alakoulusta yläkouluun. Kemian oppimisvalmiuksiin huomioitiin myös 7.-luokkalaisuus.
Kokeellisessa osassa tehtiin kyselytutkimukset yläkoulun kemian aineenopettajille, alakoulun luokanopettajille sekä 8. luokan ja 6. luokan oppilaille, jolloin nivelvaihetta voitiin tarkastella neljästä eri näkökulmasta. Vastauksia saatiin yhteensä 52. Kyselytutkimusten pohjana olivat kirjallisuusosassa selvitetyt kemian oppimisvalmiuksien osatekijät, ja niihin saatiin vahvistusta kyselyiden tuloksilla. Kvantitatiivisesti selvitettiin, millaiset oppilaiden kemian oppimisvalmiudet ovat. Kvalitatiivisesti vastausten sisällönanalyysillä selvitettiin kemian oppimisen aloituksen ongelmakohtia. Kun ongelmakohdat ovat selvillä, voidaan oppilaita tukea nivelvaiheessa, ja luoda parempia oppimisvalmiuksia kemian opiskeluun jo alakoulussa. Oppijan vahvat oppimisvalmiudet ovat osa sujuvan kemian opiskelun aloitusta 7. luokalla.
Tämän tutkielman tulosten mukaan kemian oppimisvalmiudet tarkoittavat yksilön valmiuksia oppia uusia tietoja ja taitoja kemian oppiaineessa. Kemian oppimisvalmiuksien osatekijät ovat kielelliset valmiudet, ajattelun taidot, muisti, motivaatio kemian opiskeluun, metakognitio, terveys ja hyvinvointi, motoriset taidot, aistitoiminnot, hahmotus- ja havaitsemiskyky, riittävät itsesäätely- ja yhteistyötaidot, tarkkaavaisuus, oman toiminnan ohjaus, minäkuva, itsetunto ja identiteetti kemian oppijana.
Tulosten mukaan kemian oppimisvalmiudet 7.-luokkalaisilla ovat kohtalaiset, jopa hyvät. Kemian opiskelun alussa oppilaat hyötyvät erityisesti vahvoista opetuskielen taidoista, opiskelutaidoista sekä ajattelun, itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen taidoista. Kemian oppimisvalmiuksien rakentumisen tukemiseksi myös kemian pohjatietoja kannattaisi tuoda enemmän esiin alakoulussa. | fi |