Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKaseva, Kaisa
dc.contributor.authorSäntti, Sanni
dc.date.accessioned2023-12-08T06:31:36Z
dc.date.available2023-12-08T06:31:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92220
dc.description.abstractTässä kandidaatintutkielmassa tarkoituksena on kirjallisuuskatsauksen avulla tarkastella perheympäristön yhteyttä lasten motorisiin perustaitoihin. Perheympäristöllä tässä katsauksessa tarkoitetaan pääosin vanhempia. Tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät vanhempien ominaisuuksissa, uskomuksissa, asenteissa ja toimintatavoissa ovat yhteydessä lasten motorisiin perustaitoihin. Tarkastelussa ovat myös perheen asuinpaikka ja sosioekonominen asema sekä niiden yhteys lasten motorisiin perustaitoihin. Motoriset perustaidot toimivat pohjana kaikelle liikkumiselle. Ne koostuvat liikkeistä, joita ihminen tarvitsee jokapäiväisessä liikkumisessaan ja ovat siksi selviytymisen kannalta välttämättömiä. Ne toimivat pohjana myöhemmin kehittyville lajitaidoille ja ovat siten merkityksellisiä myös liikuntaan osallistumisen kannalta. Motoristen perustaitojen hallinnan on huomattu olevan yhteydessä fyysiseen aktiivisuuteen, joka on lasten keskuudessa viime vuosina vähentynyt. Fyysisen aktiivisuuden vähentyminen on huolestuttava ilmiö lapsen kehityksen kannalta ja siksi on keskeistä tarkastella motorisia perustaitoja, jotka toimivat pohjana liikkumiselle ja siten fyysiselle aktiivisuudelle. Motoristen perustaitojen kehittymiseen vaikuttavat lukuisat yksilö- ja ympäristötekijät, joista tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastelussa on perheympäristön rooli. Kirjallisuuskatsaus osoitti, että tutkimustulokset aiheesta ovat osin ristiriitaisia. Perheympäristön yhteys lasten motorisiin perustaitoihin on monitahoinen. Tulokset antoivat viitteitä siitä, että korkeammalla sosioekonomisella asemalla ja erityisesti vanhempien koulutuksella on positiivinen yhteys lasten motorisiin perustaitoihin. Vanhempien kiinnostuneisuus lapsen kehitykseen liittyvissä asioissa näyttäisi myös olevan positiivisesti yhteydessä lapsen motorisiin perustaitoihin, vaikka ristiriitatuloksiakin löytyi. Näiden ohella monet tekijät vanhempien ominaisuuksissa, uskomuksissa, asenteissaan ja toimintatavoissaan näyttäisivät olevan yhteydessä lapsen motorisiin perustaitoihin, joskin on syytä muistaa, että motorisiin perustaitoihin vaikuttavat myös lukuisat muut tekijät vanhempien ohella. Vanhempien olisi kuitenkin hyvä olla tietoisia motoristen perustaitojen tärkeydestä sekä roolistaan lasten motoristen perustaitojen edistäjänä.fi
dc.format.extent34
dc.language.isofi
dc.subject.othermotoriset perustaidot
dc.subject.otherperheympäristö
dc.titlePerheympäristön yhteys lasten motorisiin perustaitoihin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312088219
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysomotoriset taidot


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot