Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorViholainen, Helena
dc.contributor.authorSeppänen, Veera
dc.contributor.authorKankaanpää, Matias
dc.date.accessioned2023-12-04T07:10:03Z
dc.date.available2023-12-04T07:10:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92168
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteyttä luokan työrauhaan. Lasten psykososiaalista hyvinvointia tarkasteltiin käyttäytymisen haasteiden, emotionaalisten haasteiden, yliaktiivisuuden ja tarkkaavuuden haasteiden, vertaissuhdeongelmien sekä prososiaalisuuden näkökulmasta. Työrauhaa tutkittiin luokanopettajien kokemusten näkökulmasta. Tutkimus on osa Tukea luokan työrauhaan -tutkimusta, joka on yksi Oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippuyksikön osatutkimuksista. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla keväällä 2023. Tutkimukseen osallistui 37 luokkaa, joiden opettajat vastasivat luokan työrauhaa koskevaan kyselylomakkeeseen sekä näiden luokkien ne oppilaat (N = 695), jotka vastasivat psykososiaalista hyvinvointia kartoittavaan kyselylomakkeeseen. Aineisto analysoitiin hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysillä ja kuvailevalla tarkastelulla. Tulokset osoittivat, että lasten prososiaalisuus oli positiivisesti yhteydessä luokan työrauhaan. Lähes jokaisella luokalla oli vähintään yksi oppilas, jolla oli jonkin asteisia psykososiaalisia haasteita, mutta psykososiaalisten haasteiden ei havaittu olevan yhteydessä työrauhaan. Luokkien työrauha oli keskimäärin melko hyvä, eikä siihen vaikuttanut luokalla olevien psykososiaalisia haasteita omaavien oppilaiden lukumäärä. Tulosten perusteella voidaan todeta lasten prososiaalisuuden olevan merkittävämmin yhteydessä luokan työrauhaan kuin psykososiaaliset haasteet. Tulokset toivat uutta tietoa lasten psykososiaalisen hyvinvoinnin ja luokan työrauhan välisestä yhteydestä.fi
dc.format.extent52
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherpsykososiaalinen hyvinvointi
dc.subject.otherpsykososiaaliset haasteet
dc.subject.othertyörauha
dc.titleOppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys luokanopettajien kokemuksiin luokan työrauhasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312048166
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysopsykososiaaliset tekijät
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysokäyttäytymishäiriöt
dc.subject.ysoluokkayhteisö
dc.subject.ysohaasteet (ongelmat)
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright